احیا و حفظ جنگل‌های زاگرس در دستور کار دولت 

پایگاه خبری DA1news: احیای و حفظ جنگل های زاگرس در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت:

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر به چهارمحال و بختیاری و با حضور در نشستی با استاندار و جمعی از مدیران این استان با هدف احیا و مدیریت جنگل‌های زاگرس گفت: برای نخستین بار در دولت چهاردهم احیا و حفظ جنگل‌های زاگرس به طور جدی در دستور کار است و در این خصوص عزم ملی شکل‌ گرفته است.

نقی شعبانیان اظهار داشت: جنگل‌های زاگرس از بهترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود و نقش این بوم‌سازگان برای دنیا بسیار مهم است.

وی با اشاره به وجود ۶ میلیون هکتار جنگل زاگرس در ایران تصریح کرد: این پهنه جنگلی در مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور واقع شده و از همین رو جزو بوم‌سازگان حساس کشور محسوب می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی از جنگل‌های زاگس با عنوان سرمایه‌های عظیم کشور یاد کرد و گفت: کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، تولید آب، مهار ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک از جمله کارکردهای مهم جنگل‌های زاگرس به شمار می‌رود اما این منوط به آنست که این جنگل‌ها به درستی مدیریت شود.

شعبانیان تاکید کرد: اگر زاگرس آسیب ببیند کل کشور آسیب می‌بیند و دنیا هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد از همین رو باید تمام توان و عزم خود را بر حفظ و احیای این جنگل‌ها قرار دهیم.

وی با انتقاد از کم‌توجهی‌های گذشته در خصوص حفظ جنگل‌ها از جمله جنگل‌های زاگرس اظهار داشت: در حالی که در برنامه اول توسعه در نهالستان های جنگلی کشور تعداد ۷۲۰ میلیون نهال تولید و در عرصه های ملی کاشته شد و موجود می باشد این در صورتی است که این میزان در برنامه ششم توسعه با کاهش سیر نزولی به ۱۴۰ میلیون اصله نهال رسید و حتی از این میزان یک سوم آن هم در این برنامه بیشتر کاشته نشد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۱۵ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی هدفگذاری شده بود تا از سال ۸۹ تا ۹۹ طی ۱۰ سال سرانه فضای سبز کشور از یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع به ۲ هزار و ۵۰۰ متر برسد که تاکنون میزان بسیار کمی هم به آن اضافه نشده است.

شعبانیان در خصوص طرح تولید و کاشت یک میلیارد نهال در کشور که در دولت سیزدهم اجرایی شده بود نیز گفت: در استان‌های کشور اقدامات خوبی در این خصوص شکل گرفت اما در سطح ملی جدیتی را برای اجرای شایسته آن شاهد نبودیم و حمایت مالی از این طرح در حد صفر بود.

وی تصریح کرد: با وجود این در حال حاضر هم در کشور و هم در دنیا حفظ جنگل‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در کشور عزم ملی برای حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس را در دستور کار داریم و به همین منظور با سفرهای استانی و آسیب‌شناسی از وضعیت فعلی جنگل‌ها در صدد تدوین سند و اجرای آن هستیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی افزود: نکته قابل توجهی که در این دولت شاهد آن هستیم هم‌افزایی بین‌بخشی است به طوری که سازمان برنامه و بودجه نیز به این موضوع ورود جدی پیدا کرده است و با تعیین نماینده ویژه تلاش دارد تا سازمان منابع طبیعی را در این راستا یاری دهد.

شعبانیان با یادآوری اینکه طرح حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس در قالب مدیریت اجتماعی به مرحله اجرا می‌رسد، افزود: مدیریت اجتماعی مدنظر ما مدیریت با کمک مردم است.

وی یادآور شد: در تدوین بسته مدیریت جنگلداری اجتماعی در هر استانی یک نمونه الگویی دست‌کم برای یک حوضه آبخیز تدوین و اجرا می‌کنیم و در این میان مجریان اصلی مردم هستند و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نقش حمایتی دارد.