بیش از یک دهه تحقیقات؛ گندم نان زمستانه نفیس معرفی شد

پایگاه خبری DA1news: گندم جدید نان زمستانه با نام نفیس با تحمل بیشتر به تنش‌های خشکی، گرما و سرما و عملکرد بالا برای دیمزارهای مناطق سرد و معتدل کشور معرفی کرده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم، رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: این رقم کیفت نانوایی خوبی دارد و محققان این مؤسسه برای اصلاح و معرفی این رقم ۱۳ سال کار تحقیقاتی انجام داده‌اند ٰاز ویژگی‌های گندم نفیس؛ مقاوم به تنش‌های مختلف و كیفیت عالی نانوایی است.

مظفر روستایی افزود: بررسی عملکرد این رقم در طول سال‌های معرفی در استان‌های مختلف ۲.۵ تن در هر هکتار است و در سال‌های پرباران از ۳ الی ۵/۳ تن عملکرد دانه داشته است. وی اضافه کرد: ارتفاع بوته مناسب، مقاوم به ورس، وزن هزار دانه بالا، تحمل بیشتر به تنش‌های خشکی، گرما و سرما، همچنین تحمل به بیماری‌ها و کیفیت خوب نانوایی از ویژگی‌های گندم نفیس است.
به گفته رئیس مؤسسه، رقم جدید نفیس در بررسی‌های تحقیقاتی در ۹ استان کشور ۱۴ تا ۱۸ درصد به شاهدهای متداول برتری دارد. وی افزود: در سال زراعی گذشته بهره‌برداران نخستین‌بار در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، کرمانشاه و کردستان از این رقم ۲ تا ۵/۳ تن در هرهکتار گندم برداشت کرده‌اند.

شایان‌ذکر است تاکنون در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم ۵۰ رقم گندم نان و دوروم معرفی شده است.