زنان نوآور- روستای بهره ور؛ روستایی در تکمیل رنجیره ارزش خرما

پایگاه خبری DA1news: روستای باغچمک در شهرستان بم یکی از روستاهای بهره ور در تکمیل رنجیزه ارزش خرما بشمار می رود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، طرح زنان نوآور- روستای بهره ور یک استراتژی بقا برای خانواد روستایی و عشایری بشمار می رود که در جهت تکمیل زنجیره ارزش کسب و کار زنان روستایی و عشایری تدون و جهت اجرا به 32 استان کشور، ابلاغ و در حال اجرا می باشد.

بر اساس این گزارش، مخاطبان طرح زنان نوآور – روستای بهره ور زنان تولیدکننده ساکن در مناطق روستایی وعشایری، تشکل های اقتصادی فعال محلی اعم از تعاونی ها، صندوق های اعتبارات خرد و دختران تحصل کرده روستایی و عشایری و زنان و دختران علاقه مند در حوزه کشاورزی هستند.

فعالیت تولید سرکه خرما در روستای باغچمک شهرستان بم یکی از پایلوتهای این طرح بشمار می رود که از ابتدا به شکل سنتی و در قالب صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری در حال تولید بود.

با وجود مزیت نسبی و استعداد بالقوه بالای منطقه برای تولید خرما و تبدیل این توانایی به مزیت رقابتی، طرح اولیه در کارگروه استان کرمان تایید و مورد بازدید کارشناسان استان کرمان قرار گرفت و در نهایت منشور پروژه توسط تیم کارشناسان ستادی مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس گزارش موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، این طرح با پشتیبانی علمی، رائه مشاوره های تخصصی و همکاری بین سازمان و نهادهای محلی و با حضور مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، در مسیر تکمیل زنجیره ارزش خرما به مرحله بهره برداری و وارد فاز جدیدو مکانیزه شد.

با توجه به رویکرد این پروژه یعنی تکمیل ارزش محصول خرما به فرآوری سایر محصولات خرما از جمله چیپس خرما، لواشک خرما، انواع ترشی و تولید انواع صنایه دستی از خوشه های درخت خرما نیز اشاره کرد.

براساس این گزارش، با افتتاح کارگاه تولید سرکه خرما، برای 10 نفر به صورت مستقیم و 20 نفر غیر مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده، و در فاز اول به میزان 700 لیترسرکه خرما تولید گردید.

 

منبع: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی