پروژه پیش آگاهی بیماری فوزاریوم سنبله گندم عملیاتی می شود

پایگاه خبری DA1news: مازندران با دارا بودن شرایط اقلیمی خاص و همچنین آب و هوای آن، همه ساله با دامنه و طیف وسیعی از بیماریها و آفات گیاهی مواجه می شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، حسین براری رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح اهم فعالیتهای تحقیقات گیاهپزشکی مرکز مازندران پرداخت که در پی می آید:

رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز مازندران در آغاز سخنان خود به شرایط خاص آب و هوایی و شرایط اقلیمی که منجر به طیف وسیع بیماریهای گیاهی در استان اشاره کرد و گفت: مازندران با توجه به شرایط اقلیمی خاص استان مورد هجوم آفات، بیماریها و علف های هرز قرار داشته که این موضوع باعث خسارت و کاهش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در استان می شود.

براری گفت: بخش گیاهپزشکی مرکز در سه زیربخش حشره شناسی، بیماری شناسی و علف های هرز فعالیت داشته و پروژه های مختلفی را در دست تحقیق و پژوهش دارند که در موضوعات کاهش سموم و همچنین استفاده از سموم کم خطر و با مصرف کمتر و بیولوژیک فعال هستند

حسین براری تصریح کرد: فعالیت های بخش گیاهپزشکی مرکز موجب کاهش مصرف سموم در استان شده است به طوری که طبق آمار، استفاده از سموم در مازندران به زیر 4هزار تن رسیده، در صورتی که در سالهای دور بیش از 15هزار تن سموم مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است.

وی افزود: یکی از پروژه های سال های اخیر بخش گیاهپزشکی مرکز، طرح ICM برنج است که در سه هزار هکتار از شالیزارهای مازندران توسط محققان و ارشناسان مرکز نظارت و مدیریت شده است که در این طرح بدون مصرف سموم، برنج تولید و بهره برداری شده است.

براری با اشاره به طرح تحقیقی تولید برنج ارگانیک در استان گفت: برای اولین بار در کشور تولید برنج ارگانیک در سطح 10 هکتار از شالیزارهای استان صورت گرفت.

وی افزود: این طرح سال هفتم خود را می گذراند که بدون استفاده از سموم و کودشیمیایی صورت گرفته که مجوزهای بین المللی این آن هم دریافت شده است.

رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز مازندران در ادامه گفت: از پروژه های تحقیقاتی مرکز می توان به پروژه تحقیقی بیماری فوزاریوم سنبله گندم اشاره کرد که یکی از بیماریهای خطرناک برای سلامتی طیور، دام و انسان است که پروژه پیش آگاهی و مقاله آن انجام و آماده شده است که که بزودی به صورت عملی انجام خواهد شد.

 

مشروح سخنان حسین براری رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز مازندران را در ویدئو زیر ببینید: