بازارهای منطقه ای؛ زنجیره‌های امنیت غذایی و انعطاف‌پذیری

پایگاه خبری DA1news: گزارش IPES-Food اهمیت بازارهای منطقه ای را برجسته می کند.

به گزارش گروه بین المللی اخبار روزانه کشاورزی، گروه بین المللی کارشناسان سیستم های غذایی پایدار (IPES-Food) اخیرا آخرین گزارش خود را با عنوان غذا از جایی منتشر کرده است. این نشان می‌دهد که بازارهای منطقه‌ای می‌توانند به ایجاد امنیت غذایی و انعطاف‌پذیری در سراسر جهان در سیستمی که توسط زنجیره‌های تامین تحت کنترل شرکت‌ها فاسد شده است، کمک کنند.

طبق گزارش IPES-Food، تقریبا 30 درصد از مردم در سراسر جهان از نظر غذایی ناامن هستند، در حالی که 42 درصد نمی توانند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند. نویسندگان دریافتند که وضعیت پرآشوب چندین سال گذشته پیشرفت گرسنگی در جهان را معکوس کرده و ثابت کرده است که سیستم غذایی جهانی کنونی به طور قابل توجهی انعطاف ناپذیر است. در مواجهه با COVID-19، جنگ اوکراین و بحران آب و هوا، یک سیستم غذایی غیرقابل اعتماد خود را نشان داده است.

در این گزارش آمده است که بازارهای منطقه ای جایگزینی برای زنجیره های تامین تحت کنترل شرکت ها و راهی برای یک سیستم غذایی جهانی انعطاف پذیر ارائه می دهند. بر اساس این گزارش، بازارهای منطقه ای، بازارهای محلی یا منطقه ای هستند که امکان ایجاد روابط را فراهم می کنند، به بازیگران مقیاس کوچک استقلال می دهند و عملکردهای متعددی را در جوامع خود انجام می دهند.

مهم است که تاکید کنیم که بازارهای سرزمینی 70 درصد از جمعیت جهان را تغذیه می کنند. جنیفر کلاپ، رئیس تحقیقات کانادایی در امنیت غذایی جهانی و پایداری در دانشگاه واترلو، انتاریو و یکی از نویسندگان گزارش، به Food Tank می گوید: آنها به ویژه از نظر خدمت به جوامع حاشیه نشین و ارائه تغذیه متنوع با قیمت های مقرون به صرفه مهم هستند. “اما آنها خیلی بیشتر نیز انجام می دهند.”

کلاپ توضیح می‌دهد که علاوه بر امنیت غذایی، بازارهای منطقه‌ای معیشت متنوعی را برای میلیون‌ها نفر از جمله تولیدکنندگان، بازرگانان و تولیدکنندگان مواد غذایی فراهم می‌کنند. آنها همچنین دارای مزایای زیست محیطی هستند زیرا آنها یک بازار خروجی را برای تولیدکنندگان کوچک در مقیاس بزرگ ارائه می دهند که در کشاورزی صنعتی در مقیاس بزرگ شرکت ندارند. و از آنجایی که این بازارها بر اساس روابط قوی بین کشاورزان و خریداران ساخته شده اند، کلاپ می گوید که احتمال شکست آنها در مواجهه با بحران بسیار کمتر است و بسیار بیشتر قادر به انطباق هستند – چیزی که در یک چشم انداز جهانی همیشه در حال تغییر و آشوب بسیار مهم است.

بازارهای سرزمینی نیز در خدمت حفظ فرهنگ هستند. کلاپ توضیح می دهد که این بازارها به جلوگیری از همگن شدن مواد غذایی که در زنجیره ارزش شرکت ها رخ می دهد، کمک می کند. او به Food Tank می‌گوید: آنها «در واقع محصولات سنتی و محلی‌تری را قادر می‌سازند که رشد و مصرف شوند». به این ترتیب، بازارهای منطقه‌ای غذای محلی را به شیوه‌هایی زنده نگه می‌دارند که سیستم غذایی صنعتی جهانی به سادگی نمی‌تواند.»

این بازارها به عنوان یک محل تجمع مهم برای جوامع عمل می کنند و به مردم اجازه می دهند روابط خود را ایجاد و حفظ کنند. برخلاف فروشگاه های مواد غذایی، این فضاها به خورندگان اجازه می دهد تا با افرادی که غذای خود را پرورش می دهند آشنا شوند. آنها می توانند سوال بپرسند، بیاموزند که محصول از کجا آمده است، و تعیین کنند که چه نهاده هایی در فرآیند تولید استفاده شده است.

برای اطمینان از اینکه بازارهای سرزمینی می توانند به رشد خود ادامه دهند، این گزارش شامل توصیه هایی برای دولت ها برای حمایت و حفظ بازارهای سرزمینی است. اینها شامل یارانه برای حمایت از بازیگران سیستم های غذایی سرزمینی، زیرساخت های روستایی قوی تر، و برنامه ریزی برای افزایش آموزش سیستم های غذایی است.

در حالی که کلاپ به Food Tank می گوید که امیدوار است این گزارش روی سیاست گذاران برای اجرای این تغییرات تأثیر بگذارد، او توضیح می دهد که روابط بین مقامات دولتی و بازیگران شرکتی می تواند مانع پیشرفت شود. “بزرگترین تهدید [برای سیستم‌های غذایی انعطاف‌پذیر] تمرکز فزاینده قدرت شرکت‌ها است… تضعیف معیشت و عاملیت در سیستم‌های غذایی، تضعیف یکپارچگی اکولوژیکی، تضعیف امنیت غذایی.”

گزارش IPES-Food استدلال می کند که بازارهای سرزمینی حکایت کنترل شرکت ها هستند – آنها امنیت غذایی، تامین معیشت، مزایای زیست محیطی و توانایی سازگاری سریع در میان بحران ها را فراهم می کنند. جامعه هم می سازند. کلاپ به Food Tank می گوید که بازارهای منطقه ای «ارتباط بین مردم را فراهم می کنند». آنها بر اساس روابط ساخته شده اند. و آنها جایگزین هایی برای سیستم صنعتی جهانی ارائه می دهند – و این برای مردم اهمیت دارد.

مقالاتی مانند آنچه که خواندید از طریق سخاوت اعضای Food Tank امکان پذیر شده است. آیا می‌توانیم روی شما حساب کنیم تا بخشی از جنبش رو به رشد ما باشید؟ همین امروز با کلیک کردن اینجا عضو شوید.