نگاه علمی و تحقیقاتی به سومین محصول استراتژیک کشور 

پایگاه خبری DA1news: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی عدم وجود رقم و بذور اصلاح شده را عمده ترین مشكل در خصوص زیره سبز عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، در نشست تخصصی خبرگانی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی چالش های تولید رقم و بذر اصلاح شده در زیره سبز بررسی شد.
نرجس عزیزی عضو هیات علمی مرکز گفت: با استفاده از تنوع موجود در بین توده های زیره سبز بومی کشور، طی پروژه های به انجام رسیده توسط محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی لاین هایی از زیره با تحمل نسبی به فوزاریم و توده هایی با عملکرد پر محصول شناسایی شده اند که به عنوان بذور با گواهی محدود با حمایت شرکت های خصوصی می توانند بصورت انبوه و تجاری تکثیر و در اختیار کشاورزان قرار بگیرند.
وی افزود: زیره سبز یکی از مهمترین و اقتصادی ترین گیاهان دارویی است که می تواند در مناطق خشک و نیمه خشک ایران برای کشاورزی در شرایط کمبود آب حائز اهمیت فراوان باشد.
عضو هیات علمی مرکز گفت: این گیاه پس از زعفران و گل محمدی سومین محصول استراتژیک کشور و با 36 هزار هکتار سطح زیر کشت، مهمترین محصول دارویی اقتصادی – صادراتی ایران است.
نرجس عزیزی بیان کرد:یکي از چالش هاي توسعه کشت گياهان داروئي در ايران کمبود بذر اصلاح شده است. در اين راستا ابتدا ارزيابي مقدماتي و غربال گري بر روي ذخاير ژنتيکي انجام می گيرد و در مرحله بعد با استفاده از جمعیت‌هاي نخبه گیاه که عملکرد اندام هدف و ماده موثره بيشتري دارند مي‌توان در جهت توليد بذر بصورت انبوه و تجاري اقدام نمود.
وی تصریح کرد: استفاده از بذرهای گواهی محدود (یعنی تکثیر و ارائه بذر گیاهانی که تحقیقات مقدماتی آنها به اتمام رسیده و محصول از لحاظ کمی یا کیفی نسبت به سایر جمعیت‌ها از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار می‌باشد.) می‌تواند بسیار راه‌گشا و رافع مشکلات باشد.
نرجس عزیزی گفت: کشت زیره سبز به صورت پاییزه و بهاره امکان پذیر است. طی تحقیقات انجام شده در مشهد بهترین تاریخ های کشت نیمه دوم آذر تا اوایل دی و در شهرستانهای سبزوار، نیشابور، کاشمر و تربت جام و مناطق مشابه آن در خراسان بهترین زمان کشت قبل از زمستان است.
عضو هیات علمی مرکز ادامه داد: زمان شروع گرده افشانی نیمه اول اردیبهشت و زمان رسیدن محصول اوائل خرداد است که بدین ترتیب متوسط طول دوره زندگی گیاه از زمان رویش تا رسیدگی کامل حداکثر حدود 110 تا 120 روز می شود. زیره سبز نسبت به تغییرات محیط حساسیت زیادی و عملکرد آن نوسانات زیادی نشان می دهد.
عزیزی افزود: عملکرد زیره سبز در مناطق مختلف بین 500 تا 1100 کیلوگرم در هکتار بوده و در شرایط مدیریت خوب مزرعه و اقلیم مناسب تا 1800 کیلوگرم در هکتار نیز گزارش شده که نشان دهنده پتانسیل بالای تولید این محصول است.