مدیریت فرسایش و رواناب خاک در مناطق کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: فرسایش و رواناب به دلیل ارتباط آنها با سلامت خاک، بهره وری محصول و پایداری محیط خارج از مزرعه، یک مشکل بزرگ برای مناطق کشاورزی ایجاد می کند.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، مدیریت برای پایداری و جلوگیری از تخریب زمین کاملاً ضروری است. در زیر چند نکته کاربردی برای مدیریت فرسایش و رواناب در زمین های کشاورزی آورده شده است.

از محصولات پوششی استفاده کنید
کشت پوششی در خارج از فصل یکی از کارآمدترین روش های مدیریت فرسایش و رواناب خاک است. فرآیند کشت پوششی خاک را در آن فصل خاص که هیچ محصولی در مزرعه تولید نمی شود از فرسایش باد و آب محافظت می کند. گیاهان پوششی، به ویژه شبدر، چاودار و ماشک، به دلیل سیستم ریشه زایی خود، از خاک محافظت می کنند و از طریق بهبود ساختار خاک، رواناب را کاهش می دهند.

گیاهان پوششی علاوه بر جلوگیری از فرسایش، حاصلخیزی خاک را از طریق افزودن مواد آلی و مواد مغذی همراه آن ایجاد می کنند. آنها همچنین برای سرکوب علف های هرز و ترویج نفوذ موثرتر آب عمل می کنند. انتخاب مناسب گیاهان پوششی مناسب با نوع خاک و آب و هوای شما بیشترین سود را برای شما خواهد داشت.

خاک ورزی حفاظتی
خاک ورزی حفاظتی – روش های خاک ورزی که در آن تعداد دفعات شخم زدن و/یا خاک ورزی خاک کاهش می یابد. ساختار فیزیکی خود خاک با توجه به جلوگیری از فرسایش و مدیریت رواناب بسیار مهم است. این خاک ورزی حفاظتی، بقایای محصول را روی سطح خاک بر جای می گذارد و قطرات باران را آرام می کند و پتانسیل آن را برای پاشیدن یا شستن ذرات خاک کاهش می دهد.

این را می توان با یک یا همه روش های زیر انجام داد: بدون خاک ورزی، حداقل خاک ورزی، یا خاک ورزی نواری. هر کدام دارای مجموعه ای از مزایا و توانایی پاسخگویی به شیوه های مختلف مزرعه و انواع خاک هستند. تا حد زیادی پتانسیل فرسایش را کاهش می دهد و محتوای آب در خاک را افزایش می دهد.

ساخت تراس و شخم کانتور
برخی از شیوه های موثر مربوط به مدیریت فرسایش در زمین های شیب دار، از جمله تراس ها و شخم های کانتوری است. به عنوان مثال، تراس ها سازه های پله مانندی هستند که در دامنه تپه ها برای بررسی جریان آب و کاهش رواناب طراحی شده اند. مناطق مسطح ایجاد شده با تراس باعث می شود که آب پخش شود و به داخل خاک نفوذ کند تا از شسته شدن خاک جلوگیری شود.

شخم کانتور به تمرین کشاورزی برای عبور از یک شیب به جای بالا و پایین رفتن از شیب اشاره دارد. جذب آب با کاهش سرعت جریان آن به حداقل می رسد و در نتیجه فرسایش را کاهش می دهد. برای کنترل بیشتر فرسایش در شیب های تند، هر دو تراس و شخم کانتور را می توان با هم ترکیب کرد.

تراکتورهای فشرده توانایی ارائه دقت و کارایی در انجام اقدامات کنترل فرسایش در مزارع کوچکتر یا با شکل عجیب را دارند. آنها همچنین در حفظ زیرساخت های مزرعه و انجام فعالیت های مختلف که از فرسایش خاک جلوگیری می کنند و رواناب را به شیوه ای بسیار موثر مدیریت می کنند بسیار مفید هستند.

نوارهای بافر و مناطق ساحلی را نصب کنید
نوارهای بافر نواحی پوشش گیاهی هستند که در امتداد لبه های مزرعه کاشته شده اند، به ویژه آنهایی که در اطراف بدنه های آبی قرار دارند. این نوارها به فیلتر کردن مازاد رسوبات و مواد مغذی اضافی قبل از رسیدن به بدنه آبی کمک می کنند. نوارها دارای سیستم ریشه ای هستند که خاک را پشتیبانی می کند و از فرسایش آن جلوگیری می کند.

مناطق ساحلی دقیقاً مانند نوارهای حائل هستند اما آنهایی را که در امتداد سواحل رودخانه ها و آبراهه ها قرار دارند مشخص می کنند. از مزایای اضافه شده این مناطق می توان به ایجاد زیستگاه برای حیات وحش و آب با کیفیت بهتر اشاره کرد. ایجاد و نگهداری نوارهای حائل و مناطق ساحلی می تواند در کاهش فرسایش و رواناب بسیار موثر باشد.

سازه های کنترل فرسایش را نصب کنید
سازه های کنترل فرسایش برای جذب رواناب و رسوب را می توان قبل از رسیدن به حجم های بزرگتر آب مورد استفاده قرار داد. اینها شامل حوضچه های رسوبی، سدهای چک و حصارهای گل و لای است. حوضچه های رسوبی برای جذب و ذخیره رواناب طراحی شده اند که به رسوب اجازه می دهد تا رسوب کند. سدهای چک موانع کوچکی هستند که در کانال ها قرار می گیرند تا جریان آب را کاهش داده و فرسایش را کاهش دهند. حصارهای سیلت موانع موقتی هستند که برای به دام انداختن رسوب در سایت های ساختمانی یا مناطق آشفته استفاده می شوند.

اینها باید به خوبی طراحی و نگهداری شوند تا با هدف مطابقت داشته باشند. سازه های کنترل فرسایش نیاز به بازرسی و نگهداری منظم دارند تا بتوانند مطابق با آن عمل کنند.

تشویق به افزودن مواد آلی
افزودن مواد آلی به ساختار خاک باعث بهبود ساختار، ظرفیت نگهداری آب و به طور کلی سلامت آن می شود. مواد آلی از طریق کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده است، ذرات خاک را چسبانده و از این رو با موثرتر شدن نفوذ آب، فرسایش را کاهش می دهد.

علاوه بر این، افزودن مواد آلی به شیوه‌های مدیریت خاک، دسترسی به مواد مغذی را برای محصولات کشاورزی و نیز موجودات مفید خاک افزایش می‌دهد. استفاده منظم از مواد آلی باعث حفظ سلامت و مقاومت خاک در برابر فرسایش می شود.

نتیجه گیری
مدیریت فرسایش و رواناب در زمین‌های کشاورزی، خاک سالم را حفظ می‌کند، از آلودگی آب جلوگیری می‌کند و کشاورزی را زنده‌تر می‌کند. برخی از روش‌های کارآمد کاهش فرسایش و مدیریت رواناب شامل اعمالی مانند استفاده از محصولات پوششی، خاک‌ورزی حفاظتی، تراس‌ها، نوارهای حائل، بهترین شیوه‌های مدیریت آبیاری و قرار دادن مواد آلی است. چنین شیوه‌های مدیریتی یک عملیات کشاورزی مولدتر و پایدارتر را ترویج می‌کند.