خطرات پنهان تخریب لبه جنگل

پایگاه خبری DA1news: تکه تکه شدن از کشاورزی و جاده ها به طور قابل توجهی بر جنگل های استوایی تأثیر می گذارد و ارتفاع تاج پوشش و زیست توده را کاهش می دهد. این اثر عمیق، تنوع زیستی و ذخیره کربن را تهدید می کند و نیاز فوری به اقدامات حفاظتی بهتر در سیاست های آب و هوایی را برجسته می کند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مطالعه ای که توسط محققان موسسه بیوشیمی ماکس پلانک در جولای 2024 منتشر شد، نشان داد که تکه تکه شدن ناشی از گسترش کشاورزی و جاده، ارتفاع تاج پوشش و زیست توده در لبه های جنگل را 20 تا 30 درصد کاهش می دهد. این تکه تکه شدن نه تنها بر لبه‌های نزدیک تأثیر می‌گذارد، بلکه به عمق جنگل نیز گسترش می‌یابد که ناشی از تغییرات ریزاقلیمی است که منجر به ارتفاعات تاج‌پوش کوچک‌تر و کاهش زیست توده تا عمق 1500 متری در داخل جنگل دست‌نخورده می‌شود.

تخریب جنگل های باقی مانده اغلب توسط فعالیت های انسانی مانند قطع درختان انتخابی و آتش سوزی و همچنین اثرات لبه تشدید می شود. مورد دوم زمانی اتفاق می‌افتد که درختان در مرزهای جنگل‌ها در معرض شرایط محیطی نامطلوب قرار می‌گیرند که عمدتاً تحت تأثیر محیط همسایه خود مانند جاده‌ها و زمین‌های مدیریت شده قرار می‌گیرند.

این مطالعه محاسبه کرد که اثر کلی لبه تا 18 درصد از جنگل های مرطوب استوایی را به دلیل تکه تکه شدن زیاد و تأثیر گسترده آن تهدید می کند. علاوه بر این، تایید شد که حتی اختلالات با شدت کم نیز می تواند ارتفاع تاج پوشش را 20 تا 80 درصد کاهش دهد و ساختار تاج پوشش را به طور قابل توجهی طی 20 تا 30 سال تغییر دهد. این تخریب درازمدت به نرخ بازیابی کم، وابسته به ترکیب جنگل، شرایط آب و هوایی و اختلالات اضافی نسبت داده می شود.

تخریب اغلب مناطق بزرگتر از جنگل زدایی کامل را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور قابل توجهی به انتشار کربن و از دست دادن تنوع زیستی کمک می کند. علیرغم تأثیر قابل توجه آن، تخریب اغلب نادیده گرفته می شود و در سیاست هایی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نادیده گرفته می شود.

با توجه به خدمات متنوع اکوسیستم ارائه شده توسط جنگل های استوایی، یافته های این مطالعه بر نیاز فوری به حفاظت از آنها تاکید می کند. رد پای پنهان انسان از تخریب جنگل های استوایی و اثرات طولانی مدت آن نیازمند تلاش های بیشتر برای جلوگیری از تخریب بیشتر و حفاظت از جنگل های تخریب شده برای تحقق تعهدات حفاظتی در کنفرانس های اخیر تغییرات آب و هوا و تنوع زیستی سازمان ملل است.

 

ترجمه: ناهید حسینی