نشست مشترک مدیران آب و خاک ایران و عراق برگزار شد/ اسدی: خط مشی ها، برنامه ریزی و الویت ها تعیین شود

پایگاه خبری DA1news: نشست مشترک مدیران آب و خاک دو کشور ایران و عراق با هدف استفاده از توانمندی های کشور ایران در حوزه مدیریت پایدار خاک، آبیاری و انتقال دانش فنی و ارائه تجربیات تولید در شرایط شور در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در این نشست ضمن معرفی موسسه، فعالیت ها و مهمترین دستاوردهای بخش های تحقیقاتی موسسه در خصوص همکاری های مشترک دو کشور ایران و عراق ابراز امیدواری کرد.
اسدی رحمانی با تأکید بر تعیین خط مشی ها، برنامه ریزی و تعیین الویت ها برای اقدام اجرایی گفت: دستاوردهای موسسه تحقیقات خاک و آب در تدوین الگوی کشت کشور ایران نقش اساسی دارد و این مهم می تواند در کشور عراق اجرایی شود.
وی با اشاره به هفت محور برنامه راهبردی موسسه شامل شناخت منابع خاک و استعداد اراضی، پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی مدیریت تقاضا محور آب در مزرعه و ارتقاء بهره وری، شناخت و مدیریت خاک و آب در شرایط شور، شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت کربن آلی خاک و شناخت و مدیریت آلودگی خاک و آب و گیاه در کشاورزی گفت: عمده فعالیت های تحقیقاتی موسسه بر این هفت محور استوار است.
فریبرز عباسی مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در این نشست بیان کرد: کشور عراق ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات فنی و مهندسی دارد و کشور ایران می تواند در غالب قرداد پژوهشی و مطالعاتی تعاملات خوبی با این کشور داشته باشد. وی با اشاره به این نکته که موسسه تحقیقات خاک و آب مطالعات بسیاری در زمینه استفاده از آب های شور و پساب ها دارد گفت: مسیر همکاری بین دو کشور ایران و عراق در این زمینه باز است.
در ادامه این نشست ناصر دواتگر مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قدمت بالای موسسه خاک و آب گفت: عمده فعالیت های کشور در بحث خاک در غالب تحقیق و توسعه و فعالیت های اجرایی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی، تکمیل مطالعات خاکشناسی در مقیاس تفصیلی، پایش تاب آوری خاک های کشور نسبت به تخریب، حفظ و ارتقای کربن آلی، حفظ و بالا بردن کیفیت حاصلخیزی خاک های کشور، اصلاح خاک های شور سدیک کشور، آموزش تعیین سرفصل متناسب با شرایط جدید خاک های کشور و تعیین ارزش اقتصادی خاک را از جمله الویت های برنامه ریزی کشور در زمینه خاک بر شمرد.
بنابراین گزارش این نشست با ارائه فعالیت ها و دستاوردهای بخش های تحقیقاتی موسسه توسط روسای بخش های تحقیقاتی و بازدید هیات عراقی از بخش آزمایشگاه شیمی، فیزیک و فناوری کود و همچنین آزمایشگاه بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک ادامه پیدا کرد.
گفتنی است این نشست مشترک روز شنبه 28 بهمن 1402 با حضور ریاست، معاونین و روسای بخش های تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی و هیأت عراقی متشکل از مدير طرح فناوری های نوين آبیاری و مكانیزاسیون، وزارت کشاورزی، رئیس اداره خاک و آب، وزارت کشاورزی، رئیس اداره روابط، رسانه و همكاری های بین المللی وزارت کشاورزی و کارشناس اداره خاک و آب، وزارت کشاورزی، جمهوری عراق برگزار شد.