جستجوی حشرات در مراحل رشد تولیدمثلی در مزارع سویا

پایگاه خبری DA1news: شاید جمعیت حشرات بدبو (Hemiptera: Pentatomidae) در مزارع سویا شما افزایش پیدا کند.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، این حشرات دارای قسمت های سوراخ کننده در دهان هستند و از شکوفه ها، غلاف ها و دانه های در حال رشد درون غلاف تغذیه می کنند.

حشرات بدبو می توانند باعث کاهش قابل توجه عملکرد و کاهش کیفیت بذر شوند. جمعیت آنها معمولاً در مراحل رشد تولیدمثلی سویا افزایش می یابد. حشرات بوی بد بزرگسالان از لبه های مزرعه حرکت می کنند و در طول دوره استعمار اغلب در حاشیه مزرعه تعدادشان بیشتر است. ماده ها به صورت انبوه تخم می گذارند و پوره های جوان پس از خروج از تخم در اولین سنین خود در همان ناحیه باقی می مانند. هنگامی که پوره ها به سن چهارم و پنجم و مراحل بالغ می رسند، در سراسر مزارع سویا حرکت می کنند.

در میسوری، سه گونه حشره بدبو معمولاً در مزارع سویا یافت می‌شود: حشره‌ی بدبو سبز، Chinavia hilaris حشره‌ی بدبوی یک‌خاله، Euschistus variolarius، و حشره‌ی قهوه‌ای بدبو Euschistus servus. این سه گونه در بزرگسالی زمستان گذرانی می کنند و در بهار زمانی که دما و طول روز افزایش می یابد، از حالت دیاپوز خارج می شوند. تلاش‌های نمونه‌گیری مداوم ، حشره‌ی سبز بوی بدبو را به‌عنوان فراوان‌ترین گونه تاکنون یافته است.

شکل 1 حشرات بدبوی بالغ روی دانه های سویا.

شناسایی گونه
حشرات بدبو از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند و به طور کلی به عنوان بدن های سپر شکل توصیف می شوند. حشرات بدبوی سبز بزرگسالان معمولاً به رنگ سبز روشن هستند و 13 تا 19 میلی متر طول دارند. پوره ها بیضی شکل هستند و اندازه آنها بین 1.6 تا 12.7 میلی متر است. تخم ها بشکه ای شکل هستند و از سبز روشن به زرد تغییر می کنند و معمولاً در قسمت زیرین برگ ها یافت می شوند.

شکل 2 تخم حشرات بدبو سبز (A) و پوره (B).

حشرات بالغ یک خال زرد مایل به قهوه ای و 11 تا 15 میلی متر طول دارند. نرها یک لکه سیاه بزرگ در قسمت زیرین، نزدیک نوک شکم دارند. حشرات بدبوی یک خال و حشرات بدبو قهوه ای بسیار شبیه به هم هستند. جدای از عدم وجود لکه سیاه روی شکم حشره نر بالغ، حشره‌های قهوه‌ای بزرگسال دارای شانه‌های گردتری نسبت به حشره یک خال هستند. تخم های هر دو گونه زرد مایل به شفاف و بشکه ای شکل هستند.

شکل 3 حشره بوی بد یک خال بالغ (A) و تخم مرغ (B).

پیش آگاهی و مدیریت حشره کش
شناسایی حشرات بدبو باید زمانی شروع شود که سویا شروع به شکوفه دادن کرد. از آنجایی که حشرات بدبو تمایل دارند در مناطق خاصی از میدان تجمع پیدا کنند، مهم است که چندین نقطه را برای ارزیابی دقیق نمونه برداری کنید. برای بررسی تراکم حشرات بدبو در مزارع سویا می توان از توری استفاده کرد. توصیه‌های مدیریت کنونی بر اساس سطح پیش‌بینی و آستانه است. هنگام استفاده از توری ، آستانه 8 حشره بدبو در هر 20 جارو در سویای تولیدی و 4 در هر 20 جارو در دانه دانه است.