جلسه هم اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری در قم برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: جلسه هم اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری با حضور مسئولان و روسای ذیربط کشوری در قم برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم؛ جلسه هم اندیشی هوشمندسازی مدیریت آبیاری در سالن همایشهای اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان قم، با حضور حاجی‌رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ، دکتر عباسی مشاور محترم وزیر و مجری سامانه های نوین آبیاری جهاد کشاورزی ، دکتر دهقانی سانیچ رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی ، آقای شیخانی ریاست محترم اتاق اصناف کشاورزی استان قم و معاونین و مدیران آب و خاک و کارشناسان و بهره برداران این حوزه  برگزار شد.

کشاورزی پایدار با کنترل مصرف

دکتر دهقانی سانیچ رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور در این نشست گفت: اگر می‌خواهیم در استان قم کشاورزی پایدار داشته باشیم، باید با افزایش بهره وری، تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

وی افزود: هم زمان باید به سطح تولید فعلی در واحد زارعی قانع باشیم و به ازای آن سطح زیرکشت را کاهش دهیم تا آب کمتری مصرف شود و وضعیت منابع آبی به شرایط بهتری برسند، که همان افزایش بهره وری آب است.
دهقانی سانیچ گفت: کشاورزی پایدار با کنترل مصرف محقق میگردد.

آب مهمترین عامل دربهره وری

همچنین دکتر عباسی مشاور محترم وزیر و مجری ساماندهی نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: شاخص های بهره وری فیزیکی و اقتصادی نقاط ضعف وقوت خود را دارد،بهروری عوامل بسیاری در آن دخیل هستند که تعداد آن بیش از ۴۰ عامل می باشد.
وی افزود،آب مهمترین عامل در بهره وری بوده که بیش از ۳۰ درصد عوامل را به خود داده وتکنولوژی و هوشمندسازی از عوامل موثر و تاثیرگذار دیگر بوده.