چهار پایگاه نوآوری جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی ایجاد شد

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ایجاد چهار پایگاه نوآوری در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، علی دیانتی افزود: در سال جاری چهار پایگاه نوآوری در طرح جهش تولید در دیمزارها در چهار شهرستان بوکان، پیرانشهر، چالدران و سلماس ایجاد شده است‌‌.

وی بیان کرد: هدف از ایجاد این پایگاه ها مقایسه روشهای کشت مرسوم با کشت مستقیم، کشت محصولات در تراکم های مختلف، روشهای مختلف تغذیه و کاشت در زمان های متفاوت به صورت پاییزه یا انتظاری و در نهایت انتخاب بهترین روش کاشت، عملکرد ، تغدیه و محصول منطبق با شرایط اقلیمی و تولید مطلوب است.

‌ دیانتی تصریح کرد:از جمله اهداف دیگر ایجاد این پایگاه ها کشت محصولات و یا ارقام جدید و بررسی پتانسیل تولید آنها در این پایگاه ها است.

وی گفت: از جمله محصولات کشت شده در این پایگاه ها دانه های روغنی شامل گلرنگ و کاملینا، گیاهان دارویی شامل زیره و بالنگوی سبز، ارقام مختلف نخود، عدس، گندم و جو، گیاهان علوفه ای مانند خلر، ماشک است.

این مسئول اضافه کرد: از مهمترین مزایای این پایگاه ها آشنایی کشاورزان منطقه با محصولات جدید و قرار دادن آنها در تناوب و پایداری تولید در دیمزارها است که امکان بازدید کشاورزان از این پایگاه ها فراهم است.