نعیمی تاکید کرد: هوشمندسازی روش های گیاهپزشکی در راستای امنیت غذایی كشور

پایگاه خبری DA1news: شهرام نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: موسسه تحقیقات گیاه پزشکی برنامه راهبردی امنیت غذایی را تدوین کرده که در راستای سند دانش بنیان امنیت غذایی کشور است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، شهرام نعیمی با بیان اینکه تدوین برنامه راهبردی امنیت غذایی در راستای سند دانش بنیان امنیت غذایی کشور است گفت: این برنامه ابلاغ شده و راهبردهای تخصصی موسسه با عنایت به راهبردهای کلان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در این برنامه دیده شده است.

نعیمی افزود: عناوین این برنامه شامل ارتقا سلامت محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای، بهینه سازی کاربرد آفتکش­ها، مدیریت تلفیقی آفات، بیماری­ها و علفهای هرز، توسعه روش کنترل بیولوژیک، بررسی تغییرات اقلیم بر گیاهپزشکی و مطالعه تنوع زیستی در حوزه گیاه پزشکی عنوان کرد.

وی گفت: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی با سعی دارد در بخش تحقیقات گیاهپزشکی سعی در کاهش مصرف آفتکشهای شیمیایی بوده و با معرفی آفتکشهای کم خطر و تولید محصولات زراعی و باغی سالم  به دنبال شعار غذای بیشتر، غذای بهتر تلاش می کند.

وی  در خصوص استفاده از فناوریهای نوین برای شناسایی و مدیریت عوامل خسارتزا توضیح داد و گفت:  هوشمندسازی روشهای گیاهپزشکی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و هوشمند سازی از راه دور از فناوری های است که در این بخش استفاده می شودو در این راه بایستی دانش فنی به بهره بردار منتقل شده و آینده پژوهی وجود داشنه باشد، همچنین تاسیس مرکز رشد فناوریهای گیاهپزشکی در موسسه و استقرار شرکتهای دانش بنیان در آموزش، ترویج و ارتقا دانش عمومی جامعه خصوصا کشاورزان و بهره برداران بسیار مهم است.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ادامه با توجه به اهمیت انجام تحقیقات توسط محققین موسسه گفت: در صورت حذف این تحقیقات از یک سو امنیت غذایی به خطر افتاده و فراهمی و تولید در جامعه کاهش می یابد و از سوی دیگر سلامت محصول و مصرف کننده به خطر خواهد افتاد.

 

منبع: روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور