مهاجر: حمایت های اعتباری و یارانه ای هم زمان با آغاز کشت انجام شود

پایگاه خبری DA1news: مصرف بهینه کود بر مبنای توصیه های کودی موسسه تحقیقات خاک و آب یکی از دلایل افزایش تولید گندم در کشور است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس آخرین گزارش دریافتی از سامانه سیف میزان خرید تضمینی گندم تا صبح روز یکشنبه مورخ 27 خرداد 1403 به 4.360 میلیون تن رسیده است که در مقایسه با سال گذشته در همین زمان به میزان 190 هزار تن رشد داشته و برآورد می شود میزان تولید گندم در سال جاری به بیش از 14.5 میلیون تن برسد و با این میزان تولید تمامی نیاز کشور به گندم تامین خواهد شد و نیاز به واردات نخواهیم داشت.
مهاجر یکی از مهم ترین دلایل این افزایش را مصرف بهینه کودهای ازته، فسفاته، و پتاسه در کنار سایر اقدامات فنی دانست. این درحالی است که موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به عنوان بازوی فنی معاونت امور زراعت، در کنار برآورد میزان کود موردنیاز کشور نسبت به انجام پایلوت های تغذیه تلفیقی گندم و ارائه دستورالعمل های توصیه و مصرف بهینه کود اقدام می نماید.
معاون امور زراعت افزود: به منظور پایداری در خودکفایی محصول گندم لازم است حمایت های اعتباری و یارانه ای برای تامین کافی و به موقع کودهای شیمیایی هم زمان با آغاز کشت انجام شود.