فائو گزارش داد؛ نوآوری‌های بخش جنگل برای آینده‌ای پایدارتر

پایگاه خبری DA1news: نوآوری در جنگلداری برای پایداری ضروری است. این گزارش شدت فزاینده آتش‌سوزی‌های جنگلی، تهدید گونه‌های مهاجم و نقش حیاتی نوآوری در بخش جنگل در غلبه بر این چالش‌ها را شرح می‌دهد.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، بر اساس گزارش وضعیت جنگل‌های جهان 2024: نوآوری‌های بخش جنگل به سوی آینده‌ای پایدارتر، که توسط سازمان خواربار و کشاورزی ایالات متحده منتشر شده است، تغییرات اقلیمی باعث افزایش حساسیت جنگل‌های جهان به عوامل استرس‌زا مانند آتش‌سوزی‌ها و آفات می‌شود. (ملل (فائو) در جولای 2024.)

شدت و فراوانی آتش‌سوزی‌ها در حال افزایش است، از جمله در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند، با آتش‌سوزی‌های سال 2023 که تخمین زده می‌شود 6687 مگا تن دی اکسید کربن در سطح جهان آزاد شود. آتش سوزی شمالی قبلاً مسئول حدود 10 درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی بود. در سال 2021، چنین آتش‌سوزی‌هایی به اوج جدیدی رسیدند که عمدتاً ناشی از خشکسالی طولانی بود که باعث افزایش شدت آتش سوزی و مصرف سوخت شد و تقریباً یک چهارم کل انتشار آتش‌سوزی‌های جنگلی را به خود اختصاص داد.

تغییرات آب و هوایی همچنین جنگل‌ها را در برابر گونه‌های مهاجم آسیب‌پذیرتر می‌کند، زیرا حشرات، آفات و عوامل بیماری‌زا رشد و بقای درختان را تهدید می‌کنند. نماتد چوب کاج در حال حاضر خسارت قابل توجهی به جنگل های کاج بومی در برخی از کشورهای آسیایی وارد کرده است و پیش بینی می شود مناطقی از آمریکای شمالی تا سال 2027 آسیب های ویرانگری را به دلیل حشرات و بیماری ها تجربه کنند.

در همین حال، تولید جهانی چوب در سطوح بی سابقه باقی مانده است. پس از یک افت کوتاه در طول همه‌گیری کووید-19، تولید سالانه به حدود 4 میلیارد متر مکعب بازگشت.

نزدیک به 6 میلیارد نفر از محصولات جنگلی غیر چوبی استفاده می کنند و 70 درصد فقرای جهان برای غذا، دارو، انرژی، درآمد و سایر اهداف به گونه های وحشی متکی هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تقاضای جهانی چوب گرد می‌تواند بین سال‌های 2020 تا 2050 تا 49 درصد افزایش یابد.

در مواجهه با چنین چالش‌هایی، این گزارش استدلال می‌کند که نوآوری در بخش جنگل عاملی حیاتی برای پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

این گزارش انواع نوآوری را شناسایی می‌کند که پتانسیل جنگل‌ها را برای مقابله با چالش‌های جهانی افزایش می‌دهد و 18 مطالعه موردی از سراسر جهان را ارائه می‌کند که نگاهی اجمالی به طیف گسترده‌ای از نوآوری‌های فناوری، اجتماعی، سیاست، نهادی و مالی در بخش جنگل ارائه می‌کند – و ترکیبی از اینها – که در شرایط واقعی آزمایش و اجرا می شوند.