ظرفیت ها و قابلیت‌های تراکتورسازی مغفول مانده است

پایگاه خبری DA1news: رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نقش تراکتورسازی را در کاهش مصرف نهاده‌ها بخش کشاورزی مهم دانست.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی حسین دهقانی در حاشیه بازید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تراکتورسازی وجود دارد که به دلیل نشناختن کافی نهاد‌ها و مسئولان مرتبط از این ظرفیت غافل شده‌ایم که در صورت استفاده و بهره‌مندی از آن می‌توان کشاورزی ایران را به سمت استاندارد‌های جهانی سوق داد.
وی مشکل و چالش عمده کنونی صنعت کشاورزی را استفاده بی‌رویه نهاده‌ها از بذر و کود تا انرژی دانست و افزود: این چالش بخصوص در مورد انرژی را تک‌تک ما طی امسال به‌وضوح لمس کردیم که بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تولیدی و علمی تراکتورسازی می‌تواند کشاورزی و این صنعت را در رفع این موانع و چالش‌ها بسیار همراهی کند.

دهقانی تأثیر تراکتورسازی را در حوزه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی بخش کشاورزی نیز غیر قابل انگار اعلام کرد و از تراکتورسازی خواست تا با تمرکز در تنوع‌بخشی تولیدات بخصوص در بحث ادوات کشاورزی ایران را به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه هدایت کند.
رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ضمن یادآوری وجود تفاهم‌نامه بین دو مجموعه تأکید کرد: تحقیقات فنی و مهندسی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد تا با هم‌افزایی تراکتورسازی رونق و توسعه کشاورزی پایدار را ممکن سازد. وی شناخت کافی از توانمندی‌ها، خلاقیت، نوآوری، طراحی‌ها و توان مهندسی موجود در تراکتورسازی را موثر ارزیابی کرد و گفت: باید از این قابلیت‌ها به نحوی احسن برای پیشرفت و آبادانی ایران استفاده شود.

تراکتورسازی ایران با ۹ شرکت اقماری در تبریز ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرز‌های ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است که در زمان حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می‌کند.