ضرورت بازبینی و اصلاح سند ملی هوش مصنوعی!

پایگاه خبری DA1news: رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران ضمن اشاره به ضرورت بازبینی و اصلاح سند ملی هوش مصنوعی گفت: نگاشت نهادی و وظیفه سازمان‌های مختلف در این سند به شکل مشخص، تعیین نشده است و باید این موضوع برای تحقق اهداف سند بهتر تبیین شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نشست تخصصی بررسی و نقد سند ملی هوش مصنوعی روز شنبه در محل پژوهشگاه فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی با حضور کارشناسان و متخصصان همچنین نمایندگانی از صنوف مرتبط با هوش مصنوعی برگزار شد و به صورت برخط در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دوم مرداد گذشته از سوی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ شد. این سند در جلسه ۹۰۱ تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ تصویب رسیده بود.

معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نماینده این شورا و مرکز روند تدوین و تصویب این سند در ابتدای این نشست توضیحاتی در مورد روند تدوین آن ارائه داد و گفت: روند تدوین سند از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در نهایت اسفند ۱۴۰۱ پیش‌نویس سند را برای همه دستگاه‌های متولی و مرتبط با زمینه هوش مصنوعی ارسال کردیم. رایزنی‌ها ادامه یافت و در نهایت در سال ۱۴۰۲ موارد مطرح شده در سند لحاظ شد.

کریم زاهدی ادامه داد: در نهایت کلیات سند ملی هوش مصنوعی در اردیبهشت ۱۴۰۳ در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و جزئیات آن در شورای معین تصویب و تیرماه ۱۴۰۳ ابلاغ شد.

وی یادآور شد: سند ملی هوش مصنوعی در مجموع و در مقایسه با بقیه سندهای مرتبط با کشورهای دیگر سند مناسبی است، مشارکت دستگاه ها نسبتا خوب بود و کارهای خوبی در این زمینه انجام شد. در این روند از نظرهای کارشناسی دانشگاه ها و دیگر نهادهای تخصصی نیز استفاده کردیم و در مجموع عقبه کارشناسی خوبی دارد.

سند هوش مصنوعی ۵ ساله است نه ۱۰ ساله

زاهدی تاکید کرد: به دلیل تحولات زیاد هوش مصنوعی نظر کلی این بود که زمان سند ۵ ساله باشد و هر ۵ سال یکبار روزامد شود ولی می دانیم روند تصویب سندها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی طولانی است و این نظر در شورا رد شد. با وجود این بعضی بخش های سند مانند بخش اهداف ۵ ساله و بخش اولویت‌ها ۳ ساله ولی سند در کل ۱۰ ساله است. البته شورای ملی راهبری هوش مصنوعی که در سند پیش‌بینی شده و باید تشکیل شود می تواند در صورت درخواست روزامدسازی در سند را بدهد ولی به طور کلی بازبینی سند طی مدت یک یا دو سال ممکن نیست.

وی یادآور شد: هر دستگاه و وزارتخانه مرتبطی با زمینه هوش مصنوعی باید ره‌نگاشت خود را در شورای ملی راهبری هوش مصنوعی تصویب و برای تحقق آن اقدام کند. ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند برای روزامدسازی ره‌نگاشت هر وزارتخانه‌ای اقدام کند و باید از ظرفیت شورای ملی راهبری هوش مصنوعی استفاده کرد. بنابراین بار تخصصی هوش مصنوعی و موضوعات مرتبط با آن بر دوش شورای ملی راهبری هوش مصنوعی است.

معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود نتیجه گیری کرد: شورای ملی راهبری هوش مصنوعی یک شورا و متشکل از جمع‌ متخصصان است که می‌توانند طرح‌های اجرایی را روزآمد کنند و معمول روند بقیه سندها همین است.

وی تاکید کرد: این سند هوش مصنوعی را به اولویت کشور تبدیل و در فرایندهای برنامه‌ریزی جایگاه مشخصی ایجاد می‌کند. همچنین برای کسانی راهگشاست که مسئولیت های اجرایی دارند. در فضای سیاسی هم منطق تخصصی را تسری می‌دهد و التهابات سیاسی را از روی دوش بدنه کارشناسی و تخصصی برمی‌دارد.

 

منبع: ایرنا