سازمان ملل اعلام کرد؛ سال 2026  سال جهانی کشاورز زن

پایگاه خبری DA1news: سازمان ملل سال 2026 را با عنوان سال جهانی کشاورز زن نامگذاری کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،‌ سال بین‌المللی کشاورز زن با توجه به نقش زنان در کشاورزی در سراسر جهان، آگاهی را در مورد محدودیت‌هایی که زنان در زمینه‌هایی از جمله حقوق مالکیت و مالکیت زمین، دسترسی به اعتبار و بازار، و عدم حمایت فنی و آموزشی با آن روبرو هستند، افزایش خواهد داد. .
در اوایل ماه مه 2024، مجمع عمومی سازمان ملل (سازمان ملل) سال 2026 را سال بین المللی کشاورز زن اعلام کرد. این قطعنامه توسط آمریکا پیشنهاد شد و با اجماع به تصویب رسید. هدف آن افزایش آگاهی از نقش حیاتی کشاورزان زن در سراسر جهان در سیستم های کشاورزی و همچنین کمک آنها به امنیت غذایی، تغذیه و ریشه کنی فقر است.

سال بین‌المللی کشاورز زن 2026 به عنوان بستری برای اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات مؤثر علیه موانع و چالش‌هایی که زنان کشاورز در سراسر سیستم‌های کشاورزی با آن مواجه هستند، و همچنین برای ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان در کشاورزی عمل خواهد کرد.

این مراسم همچنین نقش حیاتی زنان دهقان و سایر زنان روستایی را در تضمین بقای اقتصادی خانواده هایشان و کمک به اقتصاد روستایی و ملی برجسته خواهد کرد.

زنان مسئول تقریباً نیمی از تولید مواد غذایی در جهان هستند و در بسیاری از کشورها بین 60 تا 80 درصد غذا را تولید می کنند. با این حال، در سطح جهانی، شیوع ناامنی غذایی در میان زنان بیشتر از مردان است.

با وجود اینکه 39 درصد از نیروی کار کشاورزی جهان را تشکیل می دهند، زنان با تبعیض قابل توجه، چالش هایی در زمینه مالکیت زمین و دام، دسترسی به مشاغل باکیفیت و مطمئن، دستمزد عادلانه، مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری و دسترسی به اعتبار و خدمات مالی مواجه هستند. وضعیت زنان در سیستم های کشاورزی، که توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) در سال 2023 منتشر شد.

فائو در بزرگداشت سال جهانی کشاورز زن در سال 2026، نقش محوری زنان روستایی در سیستم‌های کشاورزی جهانی را تصدیق می‌کند و متعهد به رسیدگی به چالش‌هایی است که با آن‌ها روبرو هستند. از طریق تلاش‌های هماهنگ و همکاری میان کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل، جامعه مدنی، دانشگاه، بخش خصوصی، مردم بومی، جوامع محلی، افراد و سایر بازیگران، سال برای افزایش آگاهی، اجرای اقدامات مشخص و هموار کردن راه برای کارآمدتر شدن تلاش خواهد کرد. سیستم های کشاورزی فراگیر، انعطاف پذیر و پایدار.