زیره سبز به بار نشست/ برداشت زیره از ۱۱۰ هکتار از اراضی دیم میامی آغاز شد

پایگاه خبری DA1news: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی از آغاز برداشت زیره سبز از مزارع دیم این شهرستان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمدحسینی گفت: برداشت زیره سبز از اواخر خردادماه در دیمزارهای کالپوش آغاز و تا دهه اول تیرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به سطح زیر کشت زیره سبز در این شهرستان خاطرنشان کرد: حدود ۱۱۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان زیر کشت محصول زیره سبز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی متوسط عملکرد این محصول را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: برآورد می‌شود امسال ۵۰ تن زیره سبز از این سطح برداشت شود.

محمدحسینی گفت: تنوع بخشی به تولیدات محصولات باغبانی با محوریت توسعه گیاهان کم‌آب‌بر با هدف کاهش مصرف آب و بهره وری اقتصادی، ارتقای بستر مکانیزاسیون به خصوص در مرحله برداشت گیاه دارویی زیره سبز با هدف کاهش هزینه‌های تولید در قالب کشت‌های قراردادی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در زمینه توسعه کشت این گیاه دارویی در شهرستان است.

وی افزود: کوتاه بودن دوره رشد گیاه دارویی زیره سبز، نیاز آبی کم، و مقاوم بودن در برابر استرس‌های محیطی؛ نظیر گرما و مقاوم به شوری خاک و آفات و بیماری‌ها و از همه مهم‌تر سوددهی اقتصادی مناسب به ویژه در شرایط خشکسالی و کم آبی را در اراضی کم بازده از مزیت‌های این گیاه دارویی عنوان و بهترین جایگزین برای کشت گندم و جو در این مناطق دانست.

وی اضافه کرد: توسعه و کشت گیاه دارویی زیره سبز در بسیاری از مناطق دیم شهرستان سازگاری دارد و در طرح جهش تولید در دیمزارها از جایگاهی مطلوبی برخوردار است.

محمدحسینی در پایان گفت: زیره سبز طبع گرم و خشک دارد و از خواص این گیاه می توان به ضد سرطان، باکتری، میکروب، آنتی اکسیدان و مفید بودن آن برای گرفتگی قلب، تقویت کننده قوای جسمی، اشتها آور و شیر افزا بودن اشاره کرد و به طور کلی کاربرد زیره در تولید دارو نشان از اهمیت و نقش آن در تامین سلامت و درمان دارد.