دستاوردها، موانع و چالش ها در مبارزه با گرسنگی/ پیشبرد حقوق بشر برای غذای کافی

پایگاه خبری DA1news: شرکت کنندگان در کنفرانس سیاست های ضد گرسنگی بر صلح به عنوان پیش شرط ریشه کن کردن گرسنگی توافق کردند. آنها بر نیاز به تغییر سیستم های غذایی و توسعه رویکردهای فراگیرتر تاکید کردند و در مورد دستاوردها، موانع و چالش ها در مبارزه با گرسنگی صحبت کردند.
به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، کنفرانس سیاست‌های ضد گرسنگی امسال که در برلین، آلمان و به صورت آنلاین در 4 و 5 ژوئن 2024 برگزار شد، به موضوع بیست سال اقدام: پیشبرد حقوق بشر برای غذای کافی اختصاص داشت، با اشاره به بیستمین سالگرد رهنمودهای داوطلبانه برای حمایت از تحقق پیشروی حق بر غذا در چارچوب امنیت غذایی ملی (راهنماهای حق بر غذا).

این کنفرانس توسط وزارت غذا و کشاورزی فدرال آلمان (BMEL) برگزار شد. حدود 200 شرکت کننده از 38 کشور به طور مشترک در مورد موفقیت ها و چالش ها در تحقق حق غذا بحث کردند.

جم اوزدمیر، وزیر غذا و کشاورزی فدرال آلمان در افتتاحیه کنفرانس گفت: «ما باید نیروهای خود را با هم متحد کنیم. تغییرات آب و هوایی، درگیری ها و جنگ ها حق بر غذا را تهدید می کند. گرسنگی در حال افزایش است و هدف توسعه پایدار 2 (SDG 2) – پایان دادن به گرسنگی تا سال 2030 دور از دسترس است.

مبارزه همزمان با تغییرات آب و هوایی و گرسنگی
به گفته مائوریتزیو مارتینا از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشت درصد از جمعیت جهان در سال 2040 گرسنه خواهند بود. مارتینا خاطرنشان کرد که مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرسنگی اغلب دست به دست هم نمی دهند.

ما باید مطمئن شویم که هر دو هدف بر روی آنها متمرکز شده است. مبارزه با گرسنگی را نمی توان از مبارزه با تغییرات آب و هوایی جدا کرد.» جامعه جهانی مجبور بود برای مقابله با تأثیر آب و هوا، به ویژه بر جوامع روستایی، کارهای بیشتری انجام دهد.

حق غذا در زمان جنگ
یوخن فلاسبارت، وزیر امور خارجه در وزارت همکاری اقتصادی و توسعه آلمان (BMZ) گفت: “ما نمی توانیم کمک های بشردوستانه را به اقدامات سیاسی مرتبط کنیم.” ما نیاز داریم حتی با کشورهایی مانند افغانستان که دارای دولت های غیرقانونی هستند، تعامل داشته باشیم.»

Nosipho Nausca-Jean Jezile، رئیس کمیته امنیت غذایی جهانی (CFS) اضافه کرد: «حق بر غذا، چه درگیری وجود داشته باشد چه نباشد، از اهمیت بالایی برخوردار است». CFS در سال 2004 رهنمودهای داوطلبانه را برای حمایت از تحقق تصاعدی حق بر غذا در چارچوب امنیت غذایی ملی، که اکنون مبنای آن است، در سال 2004 تأیید کرد. آسیب دیده است، مانند دسترسی به تولید غذا یا دسترسی به تهیه غذا.

تمرکز بر مناطق روستایی
هفتاد و پنج درصد از فقرای شدید در مناطق روستایی زندگی می کنند و بسیاری از آنها کشاورزان کوچک مقیاس هستند. شانتانو ماتور، مشاور ارشد، مشارکت جهانی و روابط چندجانبه در صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، با اشاره به اینکه توسعه بلندمدت در مبارزه با گرسنگی بسیار مهم است، خواستار کمک هستند. کشاورزان کوچک یک سوم غذای جهان را تولید می کنند. آنها نیاز به دسترسی به فناوری های کشاورزی دارند.

پنجاه میلیون نفر در ناامنی غذایی در ساحل زندگی می کنند، در حالی که میلیون ها هکتار از زمین ها سالانه در منطقه به دلیل تخریب از بین می رود. مارگوت وان درولدن، مدیر منطقه ای آفریقای غربی در برنامه جهانی غذا (WFP) گزارش داد که وابستگی به واردات مواد غذایی زیاد است. او چهار نکته را نام برد که برای مقابله با ناامنی غذایی بسیار ضروری هستند: کمک غذایی (که اغلب ادامه آن دشوار بود)، سرمایه گذاری در برنامه های مقاوم سازی در مقیاس بزرگ (تمرکز بر خاک به عنوان پایه غذا، مانند طرح دیوار سبز)، خرید خانه. – برنامه های غذایی رشد یافته و حمایت اجتماعی.

مورد برزیل
این که مبارزه موفق با گرسنگی چگونه می تواند به نظر برسد با مثال برزیل نشان داده شد که والریا بوریتی، دبیر ویژه امور خارجه برای هماهنگی برنامه گرسنگی صفر برزیل در وزارت توسعه اجتماعی برزیل (MDS) در مورد آن توضیح داد.

برزیل با برنامه Fome Zero (گرسنگی پوچ) که توسط رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در سال 2003 تأسیس شد، مبارزه با گرسنگی و فقر شدید را یک مأموریت دولتی اعلام کرد. از آن زمان تاکنون موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده است.

با مثال شورای برزیل برای امنیت غذایی و تغذیه CONSEA، پروفسور Elisabetta Recine، رئیس CONSEA، نشان داد که چگونه مشارکت می تواند موفق باشد. این شورا که در سال 2003 تأسیس شد، در سطح رئیس جمهور تأسیس شد و هدف آن مشاوره به رئیس جمهور است. بخشی از یک سیستم سیاست ملی است.

CONSEA جنبه های مختلف امنیت غذایی را گرد هم می آورد و جامعه مدنی و دولت را به هم پیوند می دهد. یک سوم شورا را نمایندگان دولت (24 وزارتخانه) و دو سوم نمایندگان جامعه مدنی (سازمان های کشاورزان، مبارزان حقوق بشر و غیره) تشکیل می دهند. رئیس جمهور همیشه باید نماینده جامعه مدنی باشد.

از اسلحه تا مزارع
برنوارد گایر، روزنامه نگار و تهیه کننده فیلم، با ارائه پروژه از اسلحه تا مزارع، نشان داد که چگونه می توان همزمان با درگیری و گرسنگی مبارزه کرد.

پس از چندین دهه جنگ داخلی بین شورشیان اسلامی و نیروهای دولتی، شهردار رومل آرنادو موفق شد شهر خود در کاوسواگان در فیلیپین را آرام کند. در مجموع 24000 نفر از مسلمانان یا مسیحیان در کاوسواگان و 13 روستای متعلق به آن زندگی می کنند.

رومل توانست چند هزار جنگجو را وادار کند تا اسلحه های خود را با زمین و آموزش کشاورزی ارگانیک مبادله کنند. Geier گزارش داد که تا به امروز، 4000 سرباز سلاح های خود را تسلیم کرده و به کشاورزی ارگانیک مشغول بودند. مدرسه ای برای کشاورزی ارگانیک در منطقه ایجاد شده بود، امنیت غذایی برای مردم به دست آمده بود و منطقه اکنون تقریباً عاری از خشونت بود.

وعده های غذایی مدرسه برای امنیت غذایی
وعده های غذایی مدرسه می تواند سهم مهمی در امنیت غذایی داشته باشد. در اینجا، شرکت کنندگان در کنفرانس در مورد آنچه که باید در مورد اجرای پایدار و معقول در نظر گرفته شود، بحث کردند.

فاطمه هاچم، افسر ارشد تغذیه، بخش تغذیه و سیستم های غذایی در سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) گفت: “غذاهای مدرسه میوه ای کم ارزش برای بهبود ثبت نام در مدارس و رژیم غذایی سالم هستند.” هاچم می‌گوید که آنها به رشد کودکان کمک می‌کنند تا به بزرگسالانی تحصیل‌کرده و قوی تبدیل شوند. اما او همچنین خاطرنشان می کند که وعده های غذایی مدرسه می تواند تأثیر منفی بر تغذیه داشته باشد زیرا گاهی اوقات نیازهای لازم برای غذای سالم را برآورده نمی کند.

به منظور توسعه مفاهیم معقول برای وعده های غذایی مدرسه، تطبیق حجم غذا با نیازهای گروه های سنی مختلف و توجه به محتوای متعادل مواد مغذی مهم است. علاوه بر این، برای حمایت از جوامع محلی، باید از تولیدات محلی استفاده کرد. تولید مواد غذایی باید مسئولانه و پایدار باشد.

مشارکت مهم است
کلودیا مولر، وزیر امور خارجه پارلمانی وزارت غذا و کشاورزی فدرال آلمان (BMEL) در سخنان پایانی خود گفت: «ما باید به کسانی که از فقر و ناامنی غذایی شدیدترین ضربه را خورده‌اند گوش دهیم و تأکید کرد که BMEL به دنبال استفاده از رهنمودهای داوطلبانه برای حمایت از تحقق تصاعدی حق بر غذا در چارچوب امنیت غذایی ملی به عنوان یک مفهوم راهنما برای فعالیت های خود در حمایت از خرده مالکان. او گفت که تحول سیستم غذایی تنها در صورتی می تواند کارساز باشد که بر ساختارهای محلی تمرکز شود.

 

منبع:‌ https://www.rural21.com/