خیام نکویی: دا‌نش‌های فنی به شکل رایگان به بخش خصوصی ارائه می‌شود

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی، شاهد تحول چشمگیر در دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رشد تولید تا افق 1411 به 160 میلیون تن در کشور خواهیم بود.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترو‌یج کشاورزی در مراسم افتتاح بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای اصلاح و تولید بذر هیبرید در شهرستان آبیک استان قزوین به مناسبت هفته جهاد کشاورزی گفت: برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار، راهی جز دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی نیست و این امر با جمع‌آوری دانش و فناوری‌های تولیدی موجود و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و انتقال آن به عرصه‌های کشاورزی از طریق آموزش و ترویج میسر است.

وی افزود: راهبرد کلان ما در سازمان تات، دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی و محصول آن افزایش بهره‌وری در بخش است.

رئیس سازمان تات، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق استقرار این شرکت‌ها در پارک‌ها و دهکده‌‌های علم و فناوری را رویکرد این سازمان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود 700 واحد دانش‌بنیان، هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان در پارک‌ها و 15 دهکده فناوری در عرصه کشاورزی مستقر هستند که ظرفیت حدود 2 هزار شرکت دانش‌بنیان را داریم.

وی با بیان این که ما قابلیت استقرار 1300 شرکت دیگر را نیز داریم، ادامه داد: دا‌نش‌های فنی بدون صرف هزینه و به شکل رایگان به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود تا این شرکت‌ها بتوانند در عرصه‌ها، دهکده‌ها و پارک‌های علم و فناوری؛ از زمین، امکانات و آزمایشگاه‌ها استفاده کرده و تولیدات خود را تجاری‌سازی کنند.

خیام‌نکویی، واردات بذر سبزی و صیفی به کشور را حدود 100 میلیون دلار برشمرد و تصریح کرد: اگر از ظرفیت داخلی کشور در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی حمایت شود، قابلیت تامین نیاز داخلی و حتی صادرات وجود دارد.

وی از بازگشایی یک واحد فناوری و تولید بذور هیبرید گوجه فرنگی در عرصه باز در استان قزوین ابراز خرسندی کرد و گفت: امسال 40 میلیون بذر این واحد تولیدی روانه بازار می‌شود. ما در این راستا از تولید بذور گوجه‌فرنگی در گلخانه، تولید بذور فلفل دلمه‌‌ای و سایر بذور هیبرید محصولات سبزی و صیفی و انتقال آن به عرصه حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، حمایت از حوزه امنیت غذایی را رویکرد دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: شرایط امروز به گونه‌ای است که در این سه سال، از وارد کننده برخی محصولات یا به مرز خودکفایی رسیده و یا صادر کننده شده‌ایم.

به گفته وی، در سال گذشته در گندم نان به خودکفایی رسیدیم و امسال نیز خودکفایی در گندم نان قطعی است و شاید مازاد تولید نیز داشته باشیم؛ در برخی محصولات مثل کره و پنیر امروز صادر کننده هستیم، در تخم‌مرغ امسال همچون سال گذشته صادر کننده‌ایم، در مرغ نیز در چند ماه اخیر مازاد تولید، صادر شد.

خیام نکویی اظهار امیدواری کرد؛ با دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد تحول چشمگیر در دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رشد تولید تا افق 1411 به 160 میلیون تن خواهیم بود.

وی در خصوص حمایت از شرکت‌دانش‌بنیان در تولید بذر و فراهم کردن بسترهای لازم برای آنان گفت: ما می‌توانیم بازارهایی در منطقه برای تولید کنندگان بذور فراهم کنیم، در داخل کشور نیز می‌توانیم شبکه تلویزیونی برکت را به طور رایگان در اختیار‌ آنها برای معرفی محصولاتشان قرار دهیم.

رئیس سازمان تات تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی مصمم است تسهیلاتی از تبصره 18 برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی