خیام نکویی تاکید کرد: نقش آفرینی جهاددانشگاهی در حوزه امنیت غذایی 

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تات با تاکید بر نقش آفرینی جهاددانشگاهی در حوزه امنیت غذایی، گفت: ۳ انتظار از این نهاد وجود دارد که شامل افزایش ثروت، حل چالش های اولویت دار و ارتقای سطح رفاه در زندگی مردم می شود.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات،سید مجتبی خیام نکویی در آئین بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی؛ سازمان تات و جهاد دانشگاهی را پل ارتباطی برای انتقال دانش به بخش کشاورزی دانست و افزود: ما در طول ۴۴سال پس از پیروزی انقلاب کمتر در خصوص معماری‌های حضرت امام در خصوص تشکیل نهاده های انقلابی پرداخته ایم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به تشکیل نهاد انقلابی سپاه پاسداران در راستای حراست و امنیت کشور و جهادسازندگی در سال ۱۳۵۸، فلسفه تشکیل نهادهای انقلابی را پاسخگویی انقلاب به خواسته های مردمی خواند و اظهار داشت: جهادگران آمدند تا بذر انقلاب را در پاسخگویی به نیازهای مردمی در نقاط محروم کشور بکارند.

معاون وزیر و رییس سازمان تات با اشاره به نیاز غذای کشور در سال ۱۴۰۳، نقش آفرینی جهاد دانشگاهی با بهره مندی‌ از ظرفیت‌های موجود این نهاد در کنار بخش کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی کشور را حائز اهمیت خواند.

وی افزود: در اوایل انقلاب بیش از ۷۶ درصد مردم در روستاها زندگی می‌کردند و به همین دلیل امام(ره) برای رفع نیاز روستائیان جهاد سازندگی را راه‌اندازی کردند. همچنین، در آن دوران به نهادی‌ نیاز بود که دستاوردهای دانشگاه را به فرآیندی مشخص در جامعه تبدیل کند تا با استفاده از جوانان و دانشجویان مسیر علمی کشور را به خوبی مشخص کند که در این زمینه جهاددانشگاهی ایجاد شد.

خیام نکویی بیان کرد: در تداوم راه انقلاب اسلامی و نیز بنا به اقتضای زمان، نهادهای دیگری همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد که دستاوردهای تمامی این نهادها امروز مشخص است.‌ مقام معظم رهبری از دو اشتباه صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی یاد کردند که شامل حذف جهاد سازندگی و طرح کاهش جمعیت بود. با از بین رفتن جهاد سازندگی، نهاد متولی روستائیان در کشور حذف شد و کاهش جمعیت در کشور نیز با طرح فرزند کمتر، زندگی بهتر رقم خورد و خدا را شکر که جهاددانشگاهی مانند جهاد سازندگی تعطیل نشد.

وی با تاکید به نقش آفرینی جهاد دانشگاهی در حوزه امنیت غذایی تصریح کرد: امروز علی‌رغم کاهش منابع آبی، تولید کشور افزایش پیدا کرده که این مسئله ناشی از ورود علم و فناوری به عرصه کشاورزی‌ بوده است. امروز کل گندم مورد نیاز کشور حدود ۱۳ و نیم میلیون تن است.‌ در سال اول دولت شهید رئیسی سه میلیون تن افزایش گندم نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و در سال دوم شش میلیون تن افزایش داشتیم و امروز حدود ۱۰ میلیون تن گندم در کشور از کشاورزان خریداری شده است.‌

وی بیان کرد: امسال در گندم خودکفا شده و در این محصول راهبردی ظرف سه سال هشت میلیون تن افزایش داشته‌ایم لذا با افزودن دانش و فناوری به حوزه‌های مختلف می‌توانیم به قله‌های رفیع خودکفایی و علمی در کشور دست پیدا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که جهاددانشگاهی یک‌ نهاد انقلابی است که باید متناسب با نیاز کشور به روز شود‌، گفت: ۳ انتظار از جهاددانشگاهی وجود دارد که شامل افزایش ثروت، حل چالش های اولویت دار و ارتقای سطح رفاه در زندگی مردم می شود.

وی افزود: حفظ نوآوری و خلاقیت از جمله مسائلی است که همواره در جهاددانشگاهی مشاهده شده است که این مساله باید به یک‌ جریان تبدیل شود.

گفتنی است آئین بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با معرفی و قدردانی از جهادگران ممتاز و شایسته تقدیر کشوری با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد‌کشاورزی و رییس سازمان تات و تعدادی از مسئولان و جهادگران جهاددانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.