تولید ماشین آبیاری نوین نشا در استان فارس کلید خورد

پایگاه خبری DA1news: روش های آبیاری بر کیفیت محصول تولیدی گلخانه ها تاثیر به سزایی دارد با پیشرفت دانش کشاورزی و آموزش های آبیاری گلخانه، روش های مختلفی برای آبیاری محصولات گلخانه ای با توجه به شرایط اقلیمی، نوع خاک و بستر کشت، شرایط توپوگرافی و شناسایی نوع محصول متفاوت است.
با توجه آبیاری دستی به دلیل غیر اقتصادی بودن مورد استفاده قرار نمی گیرد بر این اساس مهندس کشاورزی از توابع شهرستان بیضا در استان فارس تصمیم به تولید یک مدل ابیاری جدید با کمترین هزینه و بیشترین دقت را در آبیاری برای نشا در گلخانه ها برای کشاورز داشته باشد.

حسینی مدیر عامل مجتمع گلخانه ای و مرکز تحقیقات بینک در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما در این باره از تولید یک ماشین آبیاری نشا برای قابلیت آبیاری، تغذیه و سم پاشی و کاهش هزینه کارگری خبر داد.

*گلخانه نشاء یکی از روش‌های اصلی در کشاورزی

مهدی حسینی تولید کننده ماشین آبیاری نشا در شهرستان بیضا در استان فارس در گفتگو اختصاصی با خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی گفت : گلخانه نشاء یکی از روش‌های اصلی در کشاورزی است و برای تولید نهال‌ها و بذرهای کشاورزی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*برنامه ریزی، تغذیه گیاه از عواملی تأثیر گذار بر کیفیت نشا

مدیر عامل مجتمع گلخانه ای و مرکز تحقیقات بینک مزایای تولید نشاء گلخانه ای را کوتاه شدن زمان تولید نشا، نشای یکنواخت و قوی ،کنترل رشد وسیستم توپی ریشه (مقاومت بیشتر در تنشهای محیطی) برشمرد.
حسینی اضافه کرد: برنامه ریزی، تغذیه گیاه، مدیریت گلخانه و مدیریت آفات از جمله از عواملی تأثیر گذار بر کیفیت نشا است.

*تولید نشا نیاز به محیطی حفاظت شده

وی که اولین تولید کننده نشاء با گواهی سلامت محصول در شهرستان بیضا را به خود اختصاص داده بیان کرد: تولید نشا نیاز به محیطی حفاظت شده مانند گلخانه و توجه دقیق به جزئیات تا مرحله رشد کنترل شده و قابل قبول دارد.

*آبیاری یکنواخت در مسیر تعریف شده با ماشین آبیاری نشا

حسینی در خصوص تولید کننده ماشین آبیاری نشا گفت: این ماشین آبیاری نشا در گلخانه های مزایای زیادی برای کشاورز دارد .

وی از موارد مطرح شده برای تولید ماشین آبیاری نشا را حرکت و آبیاری یکنواخت در مسیر تعریف شده عنوان و اضافه کرد: این تولید جدید باعث سبز شدن کامل و یکنواخت بذر می شود.

*قابلیت آبیاری تغذیه و سم پاشی

حسینی از قابلیت های استفاده از این اختراع جدید در حوزه نشا را افزایش سرعت آبیاری و قابلیت آبیاری تغذیه و سم پاشی دانست.

اولین تولید کننده نشاء با گواهی سلامت محصول در شهرستان بیضا از مزایای دیگر این ماشین آبیاری را عدم نیاز به ریل گذاری سقفی و کاهش هزینه برای قشر کشاورز عنوان کرد.

*قابلیت کنترل دستی و خودکار با ماشین آبیاری

حسینی با بیان اینکه ماشین آبیاری نشا قابلیت کنترل دستی و خودکار را دارد، اضافه کرد: با این مدل آبیاری نشا به نوعی کمک به کاهش هزینه کارگری در این بخش دارد.

وی عدم نیاز به تغییر در سیستم آبیاری موجود و کاهش مصرف آب و نهادهایی کشاورزی را از دیگر مزایا و اهداف ماشین آبیاری نشا برشمرد و ادامه داد: این ماشین نوین آبیاری قابلیت تنظیم سرعت حرکت و آبیاری و انتقال به لاین های جدا از هم را برای گلخانه ها پیش بینی کرده است .

وی از دیگر مزایای ماشین آبیاری نشا را قابلیت تنظیم ارتفاع و میزان پاشش برای تولیدکنندگان کشاورزی و باغبانی در گلخانه ها مطرح کرد.

*یکنواختی و یکدستی نشا تولیدی

حسینی در پایان تاکید کرد: این ابتکار جدید در حوزه آبیاری در تولید نشا می تواند یکنواختی و یکدستی نشا تولیدی را با قیمت بسیار مناسب و با صرفه بوده به نحوی که با استفاده از یک دوره کشت، می توان مدیریت هزینه کرد.

 

 

گفت و گو: خديجه غضنفری