بیش از 50 طرح تولیدی کشاورزی در استان قزوین افتتاح شد

پایگاه خبری DA1news: بیش از 50 طرح تولیدی کشاورزی در استان قزوین با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات در سفر یکروزه خود به استان قزوین چند طرح بزرگ تولیدی کشاورزی را افتتاح کرد.

خیام نکویی در ابتدای سفر خود مورد استقبال محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین قرار گرفت و با حضور در گلزار شهدا با آرمانهای شهدا تجدید میثاق میثاق کرد.

بر اساس گزارش خبرنگار ما، در آئین افتتاح این طرح ها خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی، رجحانی معاون امور عمرانی استانداری، قاسمی معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، محمدحسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، فرماندار شهرستان آبیک، محصص مستشاری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، حجت الاسلام مصائبی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه و معاونین و مدیران این سازمان حضور داشتند.

این طرح ها شامل ۳۴ طرح در حوزه آب و خاک و امور زیربنایی، ۵ طرح تولیدات باغی و گلخانه ای، دو طرح تولیدات دامی، یک طرح شیلات و آبزی پروری، دو طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی، یک طرح منابع طبیعی و آبخیزداری و شش طرح امور عشایری است.

افتتاح واحد تولید کننده بذر هیبرید

رئیس سازمان تات در ادامه سفر خود یک واحد تولید کننده بذر هیبرید در اراضی بهجت آباد شهرستان آبیک افتتاح کرد.

این واحد تولیدی در زمینی به مساحت شش هکتاردر زمینه تولید بذور هیبرید بخش کشاورزی (سبزی و صیفی) فعالیت دارد که انواع بذور هیبرید شامل خیار و گوجه فرنگی تولید می شود.

برای اجرای این واحد تولیدی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از محل آورده شخصی سرمایه گذاری شده که زمینه اشتغال برای ۱۳۰ نفر بصورت مستقیم و ۵۰ نفر بصورت غیر مستقیم در منطقه فراهم شده است.

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در آئین افتتاح طرح های بخش کشاورزی استان قزوین گفت: افق تولید کالاهای اساسی در کشور ۱۶۰ میلیون تن است که تحقق این مهم حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است.

وی گفت: ایران به همت دولت سیزدهم از چرخه واردات برخی کالاها خارج و صادرکننده کالاهای اساسی است.

خیام نکویی اظهار داشت: به لطف شرکت‌های دانش بنیان ۹۸.۵ درصد بذر کشور در داخل تولید می‌شود و ایران تا چهار سال آینده در بذور هیبریدی خوداتکا خواهد شد.

براساس این گزارش، محمدحسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در آئین افتتاح همزمان طرح های کشاورزی گفت: در حال حاضر پایش حضوری اراضی کشاورزی ممکن نیست و برای این مهم بایستی پایش و رصد مجازی اقلیم داشته باشیم که نیاز است ۶۰ دستگاه در قزوین راه‌اندازی شود.

وی افزود: آبیاری تجمیعی، دفتر مشترک، طرح کشت و شبکه آبیاری دشت قزوین از مهمترین اقدامات این استان بوده که جایگاه علمی این استان را در حوزه کشاورزی برجسته می کند.

بازدید از مزارع ارقام تحقیقاتیPNT و PDT زیاران

در ادامه سفر یکروزه خیام نکویی به استان قزوین، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی از مزارع ارقام تحقیقاتیPNT و PDT زیاران شهرستان آبیک بازدید کرد.

در این مزرعه الگویی در سطح ۲۵هکتار است که گندم با رقم سیروان با میزان ۲۲۰ کیلوگرم در هکتار کشت شده است. اجرای مقایسه عملکرد گندم در میزان کودهای مصرفی مختلف مزارع گندم از مهمترین ویژگی های این مزارع تحقیقاتی است.

بازدید از یک واحد گلخانه سبزی و صیفی در شهرستان آبیک

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی از یک واحد گلخانه سبزی و صیفی در شهرستان آبیک بازدید کرد.

این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۱۴.۴ هکتار که ۱۰.۸ هکتار از آن دارای پروانه تاسیس گلخانه تولید سبزی و صیفی می باشد که یک هکتار از آن به زیرکشت محصول گوجه فرنگی رفته است.

در این واحد تولیدی سالانه بیش از ۱۰۰ تن گوجه فرنگی تولید می شود.