برومندی: تحقیقات راه را برای بخش کشاورزی باز کرده است/ نیمی از درآمد ارزی بخش کشاورزی در حوزه باغبانی است

پایگاه خبری DA1news: معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: بیش از ۶ میلیارد دلار سالانه از محل صادرات بخش کشاورزی درآمد ارزی برای کشور حاصل می‌شود که حدود ۵۰ درصد آن از حوزه صادرات محصولات باغبانی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، مهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی که به منظور افتتاح طرح‌های بخش کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی به این استان سفر کرده است، در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار داشت: زمانی در کشور ۲۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شد اما این رقم امروز از ۱۲۵ میلیون تن عبور کرده است.

وی با بیان این که تولید محصولات کشاورزی در کشور دانش‌بنیان شده است، افزود: تحقیقات راه را برای بخش کشاورزی باز کرده و الگوهای موثری به تولیدکنندگان ارایه شده است.

معاون امور باغبانی اظهار داشت: بخش باغبانی کشور با سه میلیون هکتار باغ، ۲۸ هزار گلخانه و حدود ۴۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی، ۲۶ میلیون تن انواع محصولات را تولید می‌کند.

وی درباره این که حوزه باغبانی کشور در ۳۲ محصول باغبانی مهم دنیا رتبه‌های اول تا هشتم تولید را در اختیار دارد، گفت: کشور به جز چهار محصول گرمسیری موز، انبه، نارگیل و آناناس که وارد کننده است، در بقیه محصولات تولید مازاد بر مصرف دارد که موجب درآمد ارزی برای کشور می‌شود.

برومندی بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای توسعه بویژه صادرات در حوزه گل و گیاهان زینتی تاکید و تصریح کرد: در شرایطی که امروز در دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در حوزه گل و گیاهان زینتی وجود دارد، کشور از سهم بسیار اندکی در این یخش برخوردار است.

وی در خصوص ظرفیت‌های موجود در حوزه کشاورزی و باغبانی، اظهار داشت: با همکاری بخش‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی لایحه نظام جامع باغبانی کشور تهیه شده تا از طریق دولت به مجلس ارایه تا برای این حوزه قانون اتخاذ شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در گذشته برای باغات کشور شناسنامه وجود نداشت و یکی از کارهای خوبی که در این دولت اتفاق افتاده و در حال اجراست، شناسنامه‌دار کردن باغات است.

وی افزود: باید از باغبانی سنتی به باغداری مدرن عبور کنیم زیرا باید محصولی در کشور تولید شود که با تولیدات بازارهای جهانی رقابت کند، ذائقه دنیا و سازوکارهای تجاری و صادراتی در دنیا تغییر کرده و هر محصول باید شناسه تولید داشته باشد و باغبانی باید به این سمت ریل‌گذاری شود.

برومندی تاکید کرد: ۲۸ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که براساس برنامه اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، بودجه سنواتی و قوانین برنامه توسعه کشور، باید سبزی و صیفی کشور رفته رفته به گلخانه‌ها منتقل شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۵ میلیارد مترمکعب آب برای تولید سبزی و صیفی در کشور مصرف می‌شود که می‌توان تا پنج میلیارد مترمکعب آن را کاهش داد و این اتفاق تنها در گلخانه‌ها رخ می‌دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که باید بحث گلخانه به صورت مگاپروژه‌ با جدیت دنبال شود تا این واحدها زنجیره کامل از تولید تا صادرات را مدیریت کنند، یادآور شد: برای همه واحدهای گلخانه‌ای در دولت سیزدهم واحد کنترل کیفی ایجاد شده و همه عملیات کشاورزی این واحدها باید ثبت و تمام محصولات قبل از صادرات توسط غذا و دارو، گواهی سلامت دریافت کنند البته باید به سمتی حرکت کنیم که در عرضه داخلی هم شناسه تولید بر روی محصولات کشاورزی درج شود.

 

منبع: وزارت جهاد کشاورزی