کاهش یک درصدی اشتغال در بخش کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: نتایج آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۳ نشان داد نرخ بیکاری به ۷.۵ درصد رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با کاهش چهار دهم درصدی مواجه شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، گزارش منتشر شده از نتایج آمارگیری نیروی کار مرکز آمار کشور در تابستان ۱۴۰۳ نشان داد که سهم اشتغال در کشاورزی 1403 نسبت به سال گذشته به ۱۴.۵ درصد رسیده که کاهش یک درصدی را تجربه کرده است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی نشان می‌دهد ۱۱.۶ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیش‌تر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکار فارغ التحصیلان حاکی از کاهش چهار دهم درصدی این شاخص در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۷.۳ درصد جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس این گزارش افراد دارای اشتغال ناقص، شامل شاغلانی است که به دلایل اقتصادی همچون رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیش تر و قرار داشتن در فصل غیر کاری، کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده اند و آماده انجام کار اضافی هستند.