هفتمین کاروان ترویجی راهکاری برای کاهش تراز منفی کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی، محصولات زراعی پاییزه در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی، محصولات زراعی پاییزه با حضور معاون آب وخاک و معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ، رییس سازمان تات، رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مدیر کل دفتر ترویج دانش وفناوری کشاورزی و همزمان با به صورت حضوری و برخط در جهاد کشاورزی استانهای سراسر کشور آغاز شد.

هفتمین کاروان ترویج بهره وری الگوی کشت پاییزه با حضور معاون آب وخاک و معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ، رییس سازمان تات، رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مدیر کل دفتر ترویج دانش وفناوری کشاورزی با 32 نقطه اتصال امروز 9 مهر ماه 1403 به صورت حضوری و برخط از سراسر کشور برگزار شد.

الگوی کشت و کاهش تراز منفی کشاورزی

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همزمان با آغاز کاروان‌های ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت گفت: موفقیت در کاهش تراز منفی کشاورزی با اجرای جدی الگوی کشت امکان‌پذیر است.

سیدمجتبی خیام‌نکویی افزود: تدوین و بروزرسانی الگوی کشت ملی، توسط سازمان تات برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار، استفاده از الگوی کشت ملی ضروری است.

افزایش بهره وری و رسوخ علم

همچنین محمدمهدی قاسمی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به گسترش برنامه کاروان‌های ترویجی گفت: این رویداد مهم در بیش از ۵۰۰ نقطه در کشور به صورت هماهنگ و همزمان برگزار شد. همچنین حضور کاروان‌های ترویجی ، مروجان، تشکل های مردمی و کشاورزان در کل کشور را به عنوان یک کنش گری و جریان سازی اجتماعی بسیار مهم و اثر گذار دانست.

وی افزود: امیدواریم این تلاش‌ها در راستای افزایش بهره وری و رسوخ علم و دانش در نقطه‌های مختلف کشاورزی کشور رخ دهد.

آذربایجان شرقی و آموزش برای 200هزار نفر روز

هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در 21 شهرستان استان آذربایجان شرقی با هدف ترویج الگوی کشت محصولات زراعی و انتقال دانش روز و مطالب علمی توسط محققان به کشاورزان و بهره برداران کار خود را آغاز کرد.

آیت اله عبادپور مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان گفت: در فصل کشت محصولات پاییزه ضرورت دارد کشاورزان به تهیه بستر کشت و رعایت کشاورزی حفاظتی، تغذیه گیاهی و استفاده بهینه از منابع موجود و استفاده از ادوات خاکورزی برای حفاظت از رطوبت خاک توجه کنند.

وی گفت: امسال در استان آذربایجان شرقی طرح جهش تولید در690 هزار هکتار از اراضی استان اجرا می شود که در این ارتباط برای 200 هزار نفر روز آموزش های لازم ارائه می شود.

آذربایجان‌غربی؛ کارگاه و دوره آموزشی در ۱۹ منطقه از استان

با همکاری تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید، شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی و صندوق بیمه در پهنه‌های تولیدی، هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی ویژه محصولات زراعی کشت پائیزه  در آذربایجان‌غربی آغاز شد.

بهروز خضرلو مدیر هماهنگی ترویج استان گفت: این کاروان ترویجی در ۱۹ منطقه از استان به شکل کارگاه و دوره آموزشی برگزار می‌شود و زمینه بهره‌مندی یک هزار نفر بهره‌بردار از یافته‌های علمی و تحقیقاتی را فراهم می‌کند.

اصفهان؛ جریان سازی اجتماعی فرهنگ الگوی کشت ملی

هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی در استان اصفهان با هدف جریان سازی اجتماعی برای نهادینه سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی برگزار شد.

پاسخگویی به سوالات و ابهامات کشاورزان در مورد برنامه الگوی کشت ملی محصولات،اهمیت مکانیزاسیون در کشاورزی نوین، مسئله یابی و ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای حل آنها از دیگر اهداف هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی است در استان اصفهان همزمان با سراسر کشور با حضور کشاورزان و بهره برداران برگزار می شود.

خوزستان و نظام نوآوری در بخش کشاورزی

هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان برگزار می شود.

سید یعقوب هاشمی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی در این خصوص گفت: بسیج گسترده محققان، کارشناسان و مروجان کشاورزی برای حضور در عرصه های تولید محصولات کشاورزی برقراری ارتباطات ، پاسخگویی به سوالات ، ابهامات و مسئله یابی و راهکارهای علمی و فناورانه برای حل آنها از اهداف این کاروان است.

وی اظهار داشت: از رویکردهای این کاروان می توان به رسوخ دانش و فناوری از طریق پیاده سازی در نظام نوآوری در بخش کشاورزی، ارتقاء بهره وری آب سبز، تمرکز بر زراعت در دیمزارها، جران خلاء عملکرد مزارع کشاورزان با افزایش ضریب نفوذ دانش، ارتقاء بهره وری آب و منابع تولید، توسعه و جایگزینی کشت گیاهان پاییزه، توسعه، جایگزینی و تنوع بخشی کشت دانه های روغنی، اصلاح و مدیریت کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه بیمه و مدیریت مخاطرات و تاب آوری اشاره کرد.

فارس؛ بهره مندی ۱۲ هزار نفر بهره بردار

هفتمین کاروان ترویج بهره وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی استان فارس با مشارکت تعاونی های تولید و روستایی این استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

معصومه مویدی گفت: این برنامه ها که به شکل کارگاه، برنامه های روز مزرعه و روز انتقال یافته ها در مزارع کشاورزان برگزار می شود، زمینه بهره مندی ۱۲ هزار نفر بهره بردار از یافته های علمی و تحقیقاتی را فراهم می کند.

به گفته وی؛ مشارکت سازمان تعاون روستایی استان فارس و اتحادیه شرکت های تعاونی تولید، اتحادیه شرکت های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی و معاونت صندوق بيمه محصولات کشاورزی در بانک کشاورزی استان فارس زیرمجموعه این سازمان، در اجرای برنامه های آموزشی و کاربردی به منظور توانمندسازی کشاورزان تحت پوشش از ویژگی های شاخص این کاروان ترویجی است.

مازندران و راهکارهای علمی و فناوری کاشت 

استان مازندران نیز همزمان با سراسر کشور هفتمین‌ کاروان‌ ترویج‌ بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه را برگزار کرد.

بر اساس این گزارش محورهای برگزاری کاروان ترویج الگوی کشت محصولات پاییزه در استان مازندران را می توان به اهمیت اجرای الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی در کشور، پاسخگویی به سوالات و ابهامات کشاورزان درباره برنامه الگوی کشت ملی محصولات زراعی سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و  ارائه راهکارهای علمی و فناوری برای حل مسائل کاشت اشاره کرد.

****

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی هفتمین‌ کاروان‌ ترویج‌ بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در دیگر استانهای کشور با محوریت کشاورزی دانش محور برگزار شد