سرشماری عمومی کشاورزی چرا و چگونه؟!

پایگاه خبری DA1news: سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با نزدیک شدن سر رسید آغاز آن موضوع روز رسانه ها، بهره بردارن و فعالان این بخش مهم اقتصادی کشور بشمار می رود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، در راستای آشنایی هرچه بیشتر فعالان کشاورزی از مفهوم، تعریف و تاریخچه مختصر از این طرح ملی جهت اطلاع خوانندگان این پایگاه خبری خواهد آمد که در ادامه می خوانید:

سرشماری عمومی کشاورزی به معنی شمارش همه واحدهای کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک به طور جداگانه بوده و از آنجا که این سرشماری تمام واحدهای کشاورزی نقاط روستایی و شهری سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، به آن سرشماری عمومی کشاورزی گفته می‌شود.

همچنین سرشماری کشاورزی، گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل «پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک و ذرت»، «پرورش محصولات دائمی نظیر پرتقال، سیب، خرما و انگور»، «پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر»، «کشت محصولات گلخانه‌ای»، «پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمایی و سردابی و میگو»، «پرورش طیور»، «پرورش کرم ابریشم» و «پرورش زنبور عسل» از بهره‌برداران کشاورزی است.

بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد از بهره‌برداری‌های کشاورزی متعلق به آنها در مناطق روستایی واقع شده است.

****

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی چندی پیش مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد. این فرمان در اجرای ماده (۴) قانون مرکز آمار ایران و استناد به مصوبه شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار ایران بوده و مرکز آمار ایران موظف است سرشماری عمومی کشاورزی را در آبان ماه سال ۱۴۰۳، به مرحله اجرا درآورد.

در این فرمان همچنین تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی مکلفند براساس مواد (۵) و (۶) قانون مرکز آمار ایران، نسبت به در اختیار قراردادن تمامی امکانات و تجهیزات موردنیاز سرشماری اقدام کنند.