دستورالعمل کنترل آفات تغییر و به روز‌رسانی می شود

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ کمبودی در زمینه نهاده آفت‌کش برای کشت پاییزه وجود ندارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مریم جلیلی مقدم در گردهمایی آغاز کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و تبیین سیاست‌های سال جدید زراعی اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات متولی مدیریت کنترل آفات برنامه‌ریزی و سیاست گذاری در این حوزه است.

وی با بیان اینکه با پدیده تغییر اقلیم، افزایش دما، گرمایش زمین و تغییر روند بارندگی مواجه هستیم گفت: این عوامل بر روی اکوسیستم زراعی و باغی و آفات و بیماری‌ها اثر دارد و باعث کاهش سیکل زندگی و افزایش جمعیت آفات می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه با نسخه‌های ۲۰ سال گذشته مدیریت آفات امکان‌پذیر نیست؛ گفت: سازمان حفظ نباتات با کمک ظرفیت‌های مختلف و از جمله مؤسسات تحقیقاتی رویکرد تغییر و به روز‌رسانی دستورالعمل کنترل آفات را در دستور کار دارد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه برای کنترل آفات گندم و جو هشت هزار و ۵۰۰, تن انواع آفتکش‌ها، پنج هزار و ۱۰۰ تن علف کش و یکهزار ، ۴۰۰ تن حشره کش و ۲۰۰ تن قارچ کش نیاز داریم گفت: تمامی این نهاده‌ها در داخل کشور وجود دارد و در حدود ۱۰ هزار تن موجودی آفت کش داریم.

وی گفت: همچنین در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ تن آفت‌کش نیز در شرف ترخیص است؛ افزود: خوشبختانه کمبودی از نظر نهاده آفت‌کش در سطح کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت استفاده از بذور گواهی شده و کاهش خود مصرفی در مدیریت آفت تأکید کرد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه تغذیه در سطح مقاومت گیاه درباره بیماری‌ها بسیار مؤثر است گفت: کودهای پتاسه و فسفاته نیز از جمله مواد لازم برای گیاه هستند و بر روی سیستم ایمنی گیاه و مقاومت در برابر آفات مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: کشت ارقام مقاوم یا متحمل برای مقابله با تغییر اقلیم جدی است و باید به آن توجه شود.

لزوم مانیتورینگ و رصد آفات

رئیس سازمان حفظ نبادات وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم مانیتورینگ و رصد آفات تأکید کرد و گفت: در حوزه کنترل آفت مانیتورینگ و مدیریت آفات و کنترل به موقع بسیار حائز اهمیت است.

جلیلی مقدم با اشاره به مدیریت مناسب درباره آفت پروانه برگخوار پاییزه گفت: این آفت فرا مرزی بوده و در سه سال گذشته ۱۵۰ کشور دنیا و کشورهای همسایه درگیر این آفت شدند.

وی افزود: اما این آفت در کشور ما با مانیتورینگ دقیق هیچ خسارتی ایجاد نکرد به ویژه در محصول گندم که میزبان اصلی این آفت است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد باید مانیتورینگ جدی و مستمر انجام شود تا بتوان به موقع واکنش نشان داد.