حتمن بخوانید؛ تلاش‌ محققان برنج برای جلوگیری از شیوع جهانی دیابت

پایگاه خبری DA1news: ژن های شاخص گلیسمی پایین و پروتئین بالا در برنج شناسایی می شوند
به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، تیمی از محققان در موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) در لوس بانوس / فیلیپین با استفاده از روش های طبقه بندی ژنتیک و هوش مصنوعی، ژن ها و نشانگرهایی را شناسایی کردند که مسئول شاخص گلیسمی پایین (GI) و محتوای پروتئین بالا در برنج هستند.
در راستای تلاش‌های تشدید شده برای مبارزه با تأثیرات چندوجهی سوء تغذیه، نیاز مبرمی به ایجاد گونه‌های برنج سالم‌تر و سازگار با دیابت برای مقابله با شیوع روزافزون جهانی دیابت وجود دارد. در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) در ماه آگوست منتشر شد، دانشمندان مؤسسه تحقیقات بین‌المللی برنج (IRRI) مجموعه‌ای برتر از خطوط را نشان دادند که GI بسیار پایین (زیر 45٪) را نشان دادند. سطح پروتئین بی سابقه (15.99)، که دو برابر محتوایی است که معمولاً در برنج آسیاب شده معمولی یافت می شود.

انواع برنج با محتوای پروتئین بالاتر ممکن است به سرعت هضم و جذب کندتر کمک کند و به طور بالقوه به کنترل سطح گلوکز خون کمک کند و ویژگی های GI بسیار پایین آن را افزایش دهد. دکتر Nese Sreenivasulu می‌گوید: «در مجموع، این یافته‌ها بر پتانسیل و مزایای برنج با GI پایین و پروتئین بالا برای ارائه منبع قابل توجهی از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری مانند لیزین برای مصرف‌کنندگان، به‌ویژه در مناطقی که برنج یک غذای اصلی است، تأکید می‌کند. ، نویسنده مسئول مقاله و دانشمند اصلی در مرکز کیفیت و تغذیه غلات IRRI. او می افزاید که لاین های موجود در این مطالعه نیز بازدهی قابل مقایسه با گونه های برنج پرمحصول موجود را تولید کردند.

برنج با پروتئین بالا ممکن است به تقویت رژیم غذایی نیم میلیارد مصرف کننده کمبود پروتئین کمک کند

خطوط سالم تر برنج با تلاقی یک نوع همخون از Samba Mahsuri و گسترش دهنده آمیلوز IR36 ایجاد شد. نتایج می‌تواند به رسیدگی به شیوع روزافزون دیابت و نیاز به دریافت پروتئین کافی برای صدها میلیون نفر در معرض خطر کمک کند.

در سراسر جهان، حدود 537 میلیون بزرگسال از دیابت رنج می برند و انتظار می رود این تعداد تا سال 2045 به 783 میلیون نفر افزایش یابد. کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​بیش از سه چهارم موارد ابتلا به دیابت را تشکیل می دهند که 60 درصد از جمعیت دیابتی جهان را تشکیل می دهند. زندگی در آسیا برنج با پروتئین بالا ممکن است به تقویت رژیم غذایی و سلامت نیم میلیارد مصرف کننده کمبود پروتئین کمک کند که بسیاری از آنها در جنوب آسیا و آفریقای مرکزی زندگی می کنند. با توجه به اینکه برنج یک غذای اصلی برای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان است، استفاده از ارقام برنج پرمحصول با نمونه‌های برنج آسیاب شده دارای پروتئین با کیفیت بالا و شاخص گلیسمی فوق‌العاده پایین برای رفع بار سه‌گانه چالش‌های تغذیه‌ای ضروری است. دکتر گوردو اس. خوش از دانشگاه کالیفرنیا/ایالات متحده، نویسنده همکار مقاله می گوید: در میان جوامع کم درآمد و متوسط. تیم و شرکای دکتر Sreenivasulu اکنون به دنبال این هستند که این ژن ها را در برنامه های اصلاح نژاد آینده و گونه های محبوب رشد یافته در سراسر آسیا و آفریقا بگنجانند.

دکتر ایوان پینتو، مدیر کل IRRI می‌گوید: «این گونه‌های برنج مغذی با عملکرد بالا، با داشتن GI پایین و محتوای پروتئین پایین‌تر از انواع برنج سنتی، راه را برای رسیدگی به اهداف حیاتی امنیت غذایی و تغذیه‌ای هموار خواهند کرد.» این مطالعه با همکاری دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، موسسه فیزیولوژی مولکولی گیاهان ماکس پلانک / آلمان و مرکز زیست شناسی سیستم های گیاهی / بلغارستان انجام شد.