آفات پسته و مدیریت آن برای پسته کاران غرب خراسان رضوی تشریح شد

پایگاه خبری DA1news: روز انتقال یافته های تحقیقاتی آفات پسته و مدیریت آن در محل سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، این رویداد ترویجی با حضور روسای ترویج و حفظ نباتات شهرستان های سبزوار، جوین، خوشاب ،داورزن و ششتمد و پسته کاران شهرستان های غرب خراسان رضوی برگزار شد.

الداغی عضو هیئت علمی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان سبزوار گفت:پسیل پسته به دلیل داشتن حدود شش نسل در سال و وجود جمعیت زیاد باعث مشکلات شدید در رشد و باروی درختان پسته و به دنبال آن ریزش برگ، جوانه‌ها، کاهش محصول و خشک شدن درخت می‌شود.

وی افزود:پسیل پسته در دو مرحله ی پورگی و حشره کامل خسارت زا می باشد. پوره های پسیل با استفاده از خرطوم خود از شیره ی گیاهی درختان پسته تغذیه می کنند و ماده ی سفید رنگی به نام شکرک و یا عسلک ترشح می کنند.

عضو هیئت علمی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سبزوار گفت:حشرات بالغ پسیل با تغذیه از شیره ی گیاهی درختان پسته می توانند خسارت هایی مانند پوره ایجاد کنند و عواملی همچون گرم شدن هوا، استفاده از سموم غیر مجاز و عدم رعایت زمان سم پاشی مناسب بر تشدید خسارت پسیل پسته اثر گذار می باشند و این آفت در تمامی مراحل رشد خود از درخت تغذیه کرده و باعث از بین رفتن بافت درخت می‌شود؛ به این صورت که ابتدا با تغذیه از برگ‌ها به دیگر قسمت‌ها حمله کرده و شیره درخت را به طور کامل می‌مکد.

الداغی بیان کرد:این آفت با تغذیه و گرفتن نیرو و قوت درخت با مصرف پروتئین شیره، مواد قندی را دفع می‌کند.

وی افزود : اگر آفت پسیل به موقع کنترل نشود، با حمله به دیگر نقاط درخت باعث تشکیل ناقص مغز، پوکی کامل دانه، خشک شدن درخت و ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر به باغات پسته خواهد شد.

وی تصریح کرد:این خسارت‌ها نه تنها بر عملکرد سال جاری بلکه بر دو سال دیگر باغ نیز تأثیر می‌گذارد و زیان‌های اقتصادی سنگینی را برای باغدار ایجاد می‌کند.
عضو هیئت علمی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سبزوار گفت: آفت پروانه چوب‌خوار پسته (آفت کرمانیا) یکی دیگر از مهم‌ترین آفات درختان پسته است که سالانه خسارت جدی به باغ‌های پسته وارد می‌کند، این آفت تک نسلی است و درمحصولات دیگر مشاهده نمی‌شود و متاسفانه آفت پروانه چوب‌خوار پسته اثر ظاهری بر روی درختان ندارد و پنهان بودن آفت موجب شده بسیاری از کشاورزان توجه چندانی به این آفت نداشته باشند، خسارت این آفت بر روی خوشه و میوه‌ها و شاخه‌ها است.

الداغی افزود:لاروهای این آفت وارد خوشه شده و به صورت حرکت رفت و برگشت تغذیه می‌کنند، سپس نزدیک نوک خوشه به شکل حلقه‌ای دور می‌زنند و ارتباط میوه‌های انتهایی را از خوشه اصلی قطع کرده و در نتیجه باعث خشکیدن میوه‌های انتهایی می‌شوند کانال لاروی که در بافت چوبی شاخه و خوشه ایجاد می‌شود سبب انباشته شدن ذرات چوبی در داخل کانال‌ها و در نهایت متوقف و کوتاه شدن شاخه می‌شود.