تغییرات در مخزن کربن جهانی جنگل‌ها

پایگاه خبری DA1news: افزایش جهانی نزول کربن زمین برای تعدیل آب و هوا بسیار مهم است، تهدیدات ناشی از جنگل زدایی مناطق استوایی و کوچک شدن جنگل های شمالی این دستاوردها را به خطر می اندازد. چه باید کرد؟
به گزارش گروه علمی اخبار روزانه ککشاورزی،یک تیم بین‌المللی و چند رشته‌ای متشکل از محققان، یک مطالعه جدید پیشگامانه را منتشر کرده‌اند که بیش از سه دهه تغییرات در مخزن کربن جهانی جنگل‌ها – معادل تقریباً نیمی از انتشار سوخت‌های فسیلی در جهان را دنبال می‌کند. مطالعه تحت رهبری خدمات جنگلی ایالات متحده به دنبال کشف این موضوع بود که آیا تلاش‌ها برای افزایش ترسیب کربن در بخش زمین – مانند احیای جنگل‌های تخریب‌شده و کاشت جنگل‌های جدید – به تأثیر مطلوب بر مخزن کربن جهانی می‌رسند یا خیر.

دانشمندان اطلاعاتی را با تجزیه و تحلیل دهه‌ها داده از جامعه جهانی جنگل جمع‌آوری کردند و آن را با تخمین‌های مساحت جنگل از سنجش از دور و انواع دیگر بررسی‌های زمین ترکیب کردند.

یافته های کلیدی:

– مقدار کل کربن ذخیره شده در جنگل های سیاره در دهه های 1990 و 2000 ثابت بود اما در دهه 2010 کمی کمتر بود.
– غرق‌های کربن در جنگل‌های معتدل (مانند آن‌هایی که در استرالیا، چین، اروپای مرکزی و جنوبی و قاره آمریکا یافت می‌شوند) و جنگل‌های رشد مجدد استوایی افزایش یافته‌اند.
– غرق‌های کربن در جنگل‌های شمالی (مانند آن‌هایی که در کانادا، اروپای شمالی و روسیه هستند) و جنگل‌های دست نخورده گرمسیری کاهش یافته‌اند.
– به طور کلی، سینک جهانی کربن زمین به دلیل افزایش سینک کربن غیر جنگلی و تأثیرات جنگل‌کاری و جنگل‌کاری در مقیاس بزرگ گسترش یافته است.
– با این حال، دو سوم سود حاصل از افزایش جذب کربن در زمین به تنهایی با جنگل زدایی مناطق استوایی نفی شده است.
– انتشارات ناشی از جنگل زدایی و تخریب باید متوقف شود

به این ترتیب، نویسندگان همکار به این نتیجه رسیدند که «تنها مهم‌ترین اقدام برای حفظ و افزایش مخزن کربن جنگل، توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی و تخریب، همراه با حفاظت از ذخایر بزرگ کربنی است که در طول قرن‌ها انباشته شده‌اند، به ویژه در خاک‌های جنگل‌های شمالی. “.

آنها گفتند که این امر مستلزم همکاری موثر بین المللی، مشوق های مالی، قانونی و سایر مشوق ها، به ویژه در کشورهای گرمسیری، زنجیره های تامین عاری از جنگل زدایی و قطع درختان انتخابی به خوبی مدیریت شده است.

اگرچه کربن خاک شامل نمی شود، اما این حساب جهانی بر اهمیت حفاظت پایدار از مناطق حفاظت شده و احیای بخش زمین تخریب شده، به ویژه در مناطق استوایی تأکید می کند. دانیل مردیارسو، دانشمند اصلی در مرکز تحقیقات بین‌المللی جنگل‌داری و جنگل‌های کشاورزی جهانی (CIFOR-ICRAF) گفت: مطالعات آینده باید شامل کربن خاک تالاب‌ها باشد که شامل تورب‌ها و جنگل‌های حرا است که سه تا پنج برابر ظرفیت ذخیره‌سازی جنگل‌های خشکی دارند. و یکی از نویسندگان مطالعه.

مردیارسو با اشاره به یافته های این مطالعه که نشان می دهد HWP سالانه در طول سه دهه مورد مطالعه ده درصد افزایش یافته است، افزود: «محصولات چوبی برداشت شده (HWP) نیز با توجه به سهم صنایع مبتنی بر چوب در پویایی کربن جهانی نیاز به بررسی دقیق دارند. ، به این معنی است که چوب بیشتری از جنگل ها برداشت می شود.

نتایج پیام روشنی را ارسال کرد که با احتیاط پیش بروید و ظرفیت‌های کربن جنگل را بدیهی نگیرید. نویسندگان همکار در پایان می‌گویند: «اگرچه غرق جنگل‌های جهانی برای سه دهه بدون کاهش دوام آورده است، علی‌رغم تغییرات منطقه‌ای، ممکن است با پیر شدن جنگل‌ها، ادامه جنگل‌زدایی و تشدید بیشتر رژیم‌های اختلال تضعیف شود».

 

ترجمه: ناهید حسینی