۲۷۰۰ هکتار مدیریت جنگل دست کاشت در اصفهان اجرا شد

به گزارش DA1news: رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: در یک سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مدیریت جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی با هدف مراقبت و نگهداری از این عرصه‌ها اجرا شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مهدی عالیپور افزود: با اجرای مدیریت جنگل دست کاشت، آبیاری و مراقبت از عرصه‌ها و آفت‌زدایی از گونه های تاغ و قره داغ انجام می‌گیرد تا پوشش گیاهی در بیابان‌ها به حداکثر خود برسد تا در نهایت جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش انتشار ریزگرد و گرد و غبار را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح یاد شده در نواحی شرقی و شمال شرقی اصفهان انجام شد، تصریح کرد: این مناطق بیشترین کانون ریزگرد و گرد و خاک را به خود اختصاص داده است و بیشترین طرح‌های بیابان زدایی در این بخش ها انجام می شود.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۳۰ کیلومتر بادشکن غیر زنده با هدف کاهش شدت تخریب بادهای مناطق بیابانی در شرق استان احداث شد و برای امسال نیز ۵۵ کیلومتر دیگر در دستور کار قرار دارد.

عالیپور با اشاره به تله رسوب گیر با هدف منشاء یابی و کنترل فرسایش بادی در بیابان‌ها گفت: در این مدت ۴۰ کیلومتر تله رسوب گیر در استان ایجاد شده است.

وی اظهارداشت: ۳.۲ میلیون هکتار از اراضی استان نواحی بیابانی است که ۲.۸ میلیون هکتار از این اراضی تحت تاثیر بیابان قرار دارد و ۱.۵ میلیون هکتار از آن کانون‌های بحرانی انتشار ریزگرد را شامل می‌شود که باید در اولویت اجرای طرح های بیابان‌زدایی باشد.

به گزارش ایرنا، ایران بالغ بر ۲.۴ درصد از مجموع کل بیابان‌های جهان را در خود جای داده که در ۱۷ استان از جمله استان اصفهان پراکنده هستند.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع(معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *