۱۵ هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به زراعت چوب اختصاص یافت

پایگاه خبری Da1news: مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: ۱۵ هکتار از اراضی این شرکت به کشت صنوبر در قالب زراعت چوب اختصاص یافت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، قاسم محمدی اظهار کرد: امسال با تسطیح اراضی و آماده سازی ۱۵ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با هدف بهره برداری بهینه از اراضی بایر، لم یزرع و تپه ماهور در داخل شهرک شهید آیت الله غفاری و بخش ۹ زراعی، تحت عنوان طرح فدک به کاشت صنوبر اختصاص یافت.

وی افزود: با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال و با تأمین نهال صنوبر از نوع رقم نیگرا و سالار از اداره منابع طبیعی و مرکز تحقیقات کشاورزی، عملیات زراعت چوب در این شرکت مورد توجه قرار گرفته و در صورت بهره‌وری بیشتر میزان کشت زراعت چوب به ۵۰ هکتار افزایش می‌یابد.

محمدی بیان کرد: زراعت چوب و توسعه صنایع وابسته علاوه بر استفاده بهینه از اراضی شیب دار شرکت به اشتغالزایی کمک نموده و افزون بر آن نقش مهمی در تأمین مواد اولیه صنایع سلولزی دارد که می‌تواند، منبع درآمد مهمی برای شرکت باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: صنوبر از درختان سریع الرشدی است که کاربردهای مختلفی در صنایع جعبه سازی، مبلمان، کبریت سازی، صنایع کاغذ، نئوپان، درب و پنجره و خراطی دارد و بعد از طی چند سال که به رشد کافی رسید، فروش آن درآمد سرشاری را عاید این بنگاه اقتصادی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زراعت چوب در اراضی این شرکت با هدف بهره‌برداری بهینه از اراضی و اشتغال‌زایی در منطقه توسعه می‌یابد افزود: کاشت صنوبر در این بنگاه اقتصادی حرکت خوبی در استفاده از زمین‌های لم یزرع و تپه‌ماهور محسوب شده که توسعه آن علاوه بر ظرفیت اشتغالزایی، در افزایش درآمد شرکت نیز موثر خواهد بود.

بهره‌وری کشت غلات در کشت و صنعت افزایش یافت

محمدی گفت: با وقوع خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها میزان تولید محصولات در استان کاهش یافته اما در کشت و صنعت مغان راندمان تولید در غلات افزایش یافته و ضروری است با تکمیل زنجیره تولید در این مجموعه برای سال زراعی آینده برای افزایش بیشتر تولید به ویژه گندم تلاش شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از ایجاد نهالستان و باغ مادر با هدف توسعه باغ جدید و بازسازی و نوسازی باغات در این شرکت خبر داد و افزود: وضعیت باغ‌های این شرکت نسبت به ۱۵ سال پیش مطلوب نیست و برای نوسازی باغات کشت و صنعت با بهره گیری از مشاوران زبده، مطالعاتی برای ساماندهی این باغ‌ها بویژه احداث نهالستان و باغ مادر شروع شده است.

به گزارش ایرنا مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد. میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد و این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *