۱۳۵ كارشناس در پایش و ردیابی عوامل خسارتزای مزارع گندم و جو استان فعال هستند

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در سال زراعی جاری ۱۳۵ کارشناس در ردیابی و پایش عوامل خسارتزای مزارع گندم و جو در استان فعالیت دارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یوسف درخشان با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۹۹ شبکه مراقبت با ۱۳۵ کارشناس عملیات پایش و ردیابی عوامل خسارتزای گندم و جو بویژه آفت سن غلات را در سطح ۲۰۰هزار هکتار از اواسط اسفندماه سال گذشته تا پایان برداشت محصول بعهده دارند.

وی با بیان اینکه آفت سن غلات بعد از آب دومین عامل محدویت کشت گندم و جو در کشور است و در صورت عدم کنترل موجب خسارت زیادی در عملکرد و کیفیت محصول می شود اظهار داشت: ریزش سن مادر از تاریخ ۴ فروردین ماه سال جاری از شهرستان بوئین زهرا آغاز و در حال حاضر در همه شهرستانها به جز شهرستان آوج انجام و این ریزش یک هفته زودتر از سال قبل بوده است.

درخشان تصریح کرد: با توحه به وضعیت مطلوب مزارع گندم آبی و کرپه شدن مزارع دیم غالب ریزش ها در مزارع آبی انجام شده و با توجه به شرایط آب و هوایی و بازدید های انجام شده از اماکن در ارتفاعات هنوز ۷۰ درصد اماکن تا این تاریخ تخلیه شده است.

به گفته وی در بعضی مزارع شهرستان بوئین زهرا که دارای تراکم بالایی از آفت بودند، عملیات سمپاشی علیه این آفت از ۸ فروردین آغاز و تاکنون ۱۵۴۰ هکتار سمپاشی مزارع گندم و جو آبی انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با پیش بینی افزایش دمای ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال در اواخر اردیبهشت ماه نسبت به میانگین بلند مدت فرصت سمپاشی علیه آفت سن در مرحله پوره کاهش خواهد یافت بنابراین بایستی سن را در مرحله مادری کنترل تا جمعیت آفت در مرحله پوره کاهش و از خسارت های احتمالی جلو گیری شود.

درخشان افزود: پیش بینی می شود بر اساس برنامه ریزی انجام شده کل سطح مبارزه با این آفت به ۱۱۵ هزار هکتار برسد که از این میزان ۵۰ هزار هکتار سن مادر و ۶۵ هزار هکتار نیز پوره است.

وی یادآور شد: نقش کارشناسان شبکه های مراقبت و حضور مستمرآنان در مزارع برای تعیین زمان مناسب سمپاشی و اعلام آن به کشاورزان و مدیریت موفق این آفت مهم و ضروری است.

درخشان تاکید کرد: باید با اولویت ویژه و بسیج تمامی امکانات پایش مزارع گندم و جو را بطور مستمر و تمام وقت حتی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل تا پایان برداشت محصول انجام شود تا بتوان در کنترل سن غلات با کمترین درصد خسارت به محصول همچون سالهای گذشته موفق باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *