گسترش کانون های بحرانی بیابان از۶ به ۱۴میلیون هکتار فقط در ۱۷ سال

پایگاه خبری Da1news: گسترش کانون های بحرانی بیابان در کمتر از دو دهه از ۶ میلیون هکتار به بیش از ۱۴ میلیون هکتار با برگزاری همایش و گفتاردرمانی حل نخواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مهر، امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران در محل باغ گیاه شناسی برگزار شد. عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به برنامه‌های این سازمان گفت: در سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ای ۲۰ ساله تهیه شده که عرصه‌های مستعد برای بحران ریزگردها در آن معین شده و از این برنامه ۱۷ سال گذشته است. در ابتدای برنامه فرسایش خاک در سطح ۶ میلیون هکتار بود و ۱۴ استان بیابانی داشتیم. در حال حاضر این آمار به بیش از ۱۴ میلیون هکتار سطوح بیابانی و ۲۲ تا ۲۳ استان بیابانی رسیده است.

وی ادامه داد: از ۲۳ استان، ۲ استان برای مدیریت دریاچه ارومیه به عنوان استان بیابانی در نظر گرفته شده و این یک هشدار است.

نوبخت عنوان کرد: عوامل مختلفی سبب تخریب منابع طبیعی می‌شود و اگر به درستی عوامل شناسایی نشود در جراحی طبیعت موفق نخواهیم بود. کشور ۵ منطقه رویشی دارد و بیش از ۸ هزار گونه گیاهی که برخی از آنها منحصر به ایران است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به آسیب آفات به منابع طبیعی گفت: زاگرس ۶ میلیون هکتار جنگل دارد و سطح قابل توجهی از آن مرتع است و بحران آفت جنگل‌ها را تهدید می‌کند. آفت جوانه خوار یک بار می‌آید و برگ خوار چند بار فعالیت می‌کند که این تکرار باعث ضعیف شدن گیاهان می‌شود. با مشورت گیاه پزشکان از محلول بی خطری استفاده می‌شود تا از گسترش آن جلوگیری شود اما چاره کار نیست.

وی ادامه داد: در استان چهار محال و بختیاری ۳۵۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۳۵ هزار هکتار آن درگیر آفت است. همچنین از ۳۵ هزار هکتار فقط ۱۰۰۰ هکتار آن در دستور کار کنترل آفت قرار دارد و حدود ۶۰ درصد ۳۵ هزار هکتار در آن کشاورزی انجام می‌شود که سموم این محصولات خود به موضوع دامن زده‌اند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: جوانه خوار و برگ خوار در ابتدا آفت نبودند وقتی طغیان کردند حیات درختان را با خطر مواجه کردند. اگر سایر خسارت‌ها را پیرامون زاگرس و هیرکانی در کفه ترازو بگذاریم ۳۰ درصد مشکلات را مجموعه‌های تحقیقاتی حل می‌کنند.

وی تاکید کرد: نیاز است متن تحلیلی توسط محققان آماده شود و به آگاهی سران ۳ قوه و رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ منابع طبیعی برسد تا راه حل اساسی ارائه شود.

نوبخت با بیان اینکه سطح پوشش جنگلی و بیابانی کشور مناسب نیست، اظهار کرد: تمام نوسانات طبیعی زمینه ساز مشکلات نیستند و انسان‌ها در این باره آسیب‌های بسیاری به طبیعت و محیط زیست وارد کرده‌اند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی مخالف توسعه عمرانی نیست، گفت: ظلم بسیاری به جنگل‌های هیرکانی و زاگرس شده است و احداث سدها و توسعه عمرانی باید بر اساس مطالعات علمی انجام شود.

وی تصریح کرد: مردم به دنبال ویلا سازی هستند و با اسم اشتغال زایی در مناطق با پوشش گیاهی اقداماتی انجام می‌دهند که موجب تغییرات اکوسیستم می‌شوند.

نوبخت در پایان گفت: برگزاری همایش و نشست‌های علمی برای حفظ منابع طبیعی به شرط آنکه اقدامات انجام شده برآورد شود و خروجی داشته باشد مفید است در غیر این صورت بیشتر گفتاردرمانی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *