کیومرث اکبری خبر داد: پیش‌بینی مبارزه با آفت سن در ۳۰۰ هزار هكتار از مزارع كرمانشاه

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد، امسال مبارزه با آفت سن در سطح مزارع استان به ۳۰۰ هزار هکتار برسد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، کیومرث اکبری با اشاره به آغاز مبارزه با آفت سن در مزارع استان کرمانشاه، گفت: مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر در مزارع مناطق گرمسیر استان از نهم فروردین شروع شده و تاکنون مبارزه با آفت در سطح ۱۲۱ هزار هکتار از اراضی استان انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: مبارزه با آفت سن در مرحله پوره در مزارع غلات مناطق سردسیر استان تا دهه دوم یا سوم خرداد ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال با توجه به بارش های خوب زمستانه و بهاره در سطح استان احتمال ریزش آفت سن در مزارع بیشتر است، گفت: بنا داریم با جدیت بیشتری کار مبارزه با این آفت را در استان انجام دهیم تا آفت سن خسارتی را متوجه مزارع گندم استان نکند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال مبارزه با آفت سن در مزارع استان به حدود ۳۰۰هزار هکتار و یا حتی بیشتر هم برسد.

وی در ادامه مبارزه با آفت سن در مزارع با تراکم بالای آفت را ضروری عنوان کرد و افزود: اگر برای مبارزه با این آفت اقدامی نشود، مزارع گندم و جو استان از نظر کمی و کیفی خسارت خواهند دید و احتمال از دست رفتن محصول تا بیش از ۹۰ درصد وجود دارد.

وی پوک شدن خوشه و چروکیده شدن دانه را از آثار سوء آفت سن در مزارع گندم و جو عنوان کرد و افزود: گندم‌های سن زده خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

اکبری در ادامه اشاره ای هم به موجود بودن سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت سن در استان داشت و افزود: مشکلی برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان نداریم، اما از کشاورزان تقاضا داریم سم مورد نیاز مزارع را از فروشگاه های معتبر تهیه کرده و حتما فاکتور خرید بگیرند.

اکبری یادآور شد: در سال زراعی گذشته گندم سن زده غیرقابل قبولی در استان نداشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *