کنترل و مبارزه با شته های نخودفرنگی / کراسیورا بیشترین فراوانی 

پایگاه خبری DA1news: حبوبات مانند سایر محصولات کشاورزی، توسط طیف گسترده ای از آفات مورد حمله قرار میگیرند که عملکردشان را تحت تاثیر قرار میدهدو نخود فرنگی یکی از گونه حبوباب است که از این قاعده مستثنی نیست. از جمله آفات مهم نخود فرنگی گونه های مختلف شته است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نخود فرنگی گیاهی یکساله است که دارای ساقه نازک رونده و میوه ای شبیه لوبیا است.میوه نخود فرنگی شامل غلافی نسبتا پهن است که در آن تعدادی دانه قرار دارد.
معمولا دو نوع نخود فرنگی دارای بذرهای صاف و چروکیده تولید می شود که انواع صاف اغلب در غذاهای مختلف استفاده شده و بذرهای چروکیده بیشتر در کنسروسازی کاربرد دارند .
چندین گونه شته از روی نخود فرنگی گزارش شده است که در میان آنها گونه کراسیورا بیشترین فراوانی را در آسیا و آفریقا به خود اختصاص داده است.
شته ها علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی تولید عسلک نیز  میکنند که زمینه را برای شیوع آلودگی قارچی (فوماژین) فراهم  میکنند.
این آفات تا حدی توسط دشمنان طبیعی کنترل می شوند اما فعالیت تغذیه ای کلونی های شته  میتواند رشد گیاه را  به ویژه در مرحله  جوانهزنی به تاخیر بیندازد (شکل 1).
آلودگی شدید باعث  پیچخوردگی شاخه ها در نهال های جوان می شود. در شرایط مرطوب ممکن است گیاه کاملا پژمرده شود.
درصورت لزوم جهت کنترل شته نخود فرنگی استفاده از  حشره کش های ذکر شده در جدول زیر توصیه می شود .
 حشره کشهای مناسب جهت کنترل شیمیایی شته نخودفرنگی
سایر آفات نخودفرنگی
از دیگر آفات نخودفرنگی که البته دارای اهمیت و پراکنش کمتری هستند  میتوان به بید نخودفرنگی، شب پره نخودفرنگی، پشه گالزا نخودفرنگی و تریپس نخود فرنگی اشاره نمود )شکل 12و.(13 مدیریت
برای مدیریت بید نخود فرنگی هیچ روش خاصی توصیه نشده است، اما به منظور مدیریت سایر آفات فوق می توان به موارد ذیل توجه نمود.
l مدیریت شب پره نخود فرنگی: در مورد شب پره نخود فرنگی استفاده از تله های فرمونی و همچنین سمپاشی در زمان تفریخ تخم ها و تکرار آن به فاصله 10 الی 14 روز بعد توصیه شده است.
l مدیریت پشه گالزای نخودفرنگی:  استفاده از  حشرهکش لامبداسای هالوترین برای مبارزه با پشه گالزای نخودفرنگی موثر است .
l مدیریت تریپس: جهت کنترل تریپس نیز در صورت نیاز به  سمپاشی، طبق توصیه سازمان حفظ نباتات برای تریپس توتون، مالاتیون 57درصد EC به نسبت 1 لیتر در هکتار و تکرار آن 3 هفته بعد توصیه  میشود .
به ترتیب از سمت راست پشه، شب پره و حشره بالغ بید گالزای نخودفرنگی
علایم خسارت تریپس در نخود فرنگی
منبع: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی