کنترل و مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای میوه در گلستان ادامه دارد

پایگاه خبری DA1news: فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای میوه از نیمه تیر ماه امسال در استان گلستان شروع شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، با شروع تابستان و مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات استان گلستان فعالیت های گروه های حفظ نباتات استان گلستان و مراکز ترویج استان جهت معرفی، کنترل و مبارزه با این آفت آغاز شده است.

در همین راستا مرکز جهادکشاورزی آزادشهر کارگاه های آموزشی و ترویجی تدارک و اجرایی کرده که مشروح آن را می خوانید:

کارگاه آموزشی با موضوع آفت مگس مدیترانه‌ای میوه در مرکز جهادکشاورزی نگین‌شهر

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر، کارگاه آموزشی و ترویجی روش‌های شناخت، علائم خسارت و کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات میزبان و شکار آفت با نصب تله جلب کننده، طعمه مسموم و امحاء و دفن میوه‌های آلوده در زیر خاک، با تدریس نوروزی رئیس و گزمه کارشناس مروج پهنه مرکز جهادکشاورزی نگین‌شهر و با حضور باغداران، در محل این مرکز برگزار شد.

جلال نوروزی با اعلام این خبر، گفت: با توجه به ردیابی و مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات و در راستای انتقال دانش فنی و یافته‌های ترویجی، در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ اقدام به آموزش باغداران پیشرو حوزه فعالیت و نحوه نصب تله شکار آفت و استفاده از طعمه مسموم در مبارزه با حشرات کامل آفت شد و رضایت باغداران از آگاهی‌بخشی پیشگیرانه در خصوص این آفت، نشان از اثربخشی این روش در مدیریت کنترل آفت مذکور دارد.

وی افزود: از نکات فنی ارائه شده توسط مدرسین کارگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: باغداران برای جلوگیری از انتقال آفت، حتماً میوه‌های باقی مانده در باغ‌ها را جمع‌آوری و امحا کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در خاک کف باغ‌ها وجود دارد و باغداران می‌توانند با عملیات خاک‌ورزی، انتقال این آفت به درختان را کاهش دهند.

لازم به ذکر است آفت مگس میوه مدیترانه‌ای می‌تواند به ۲۵۰ گونه گیاهی از جمله هلو، شلیل، خرمالو، انار، انجیر، گلابی، نارنگی و … آسیب وارد کند.

مزرعه‌ای ترویجی در روستای قورچای شهرستان آزادشهر

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر، کارگاه آموزشی و ترویجی مدیریت تلفیقی مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات گلابی باغدار جرجانی توسط نوروزی رییس مرکز جهادکشاورزی نگین‌شهر در روستای قورچای واقع در حوزه مرکز برگزار شد.

جلال نوروزی با اعلام این خبر، اهم مطالب مطرح شده در این کارگاه را به صورت زیر برشمرد: آشنایی با زیست شناسی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، ردیابی به موقع با نصب تله‌های جلب کننده آفت

روش‌های مبارزه تلفیقی از قبیل:
رعایت بهداشت کف باغ و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه باغ و جمع‌آوری میوه‌های آلوده پای درختان و دفن در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک، عدم نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر مناطق، تسریع در برداشت کلیه میوه‌های رسیده در تمام فصول سال
استفاده از تله‌ها‌ی فرمونی و تله‌های جلب کننده غذایی (سراتراپ، سراتینکس) به منظور شکار انبوه
با توجه به تعداد شکار روزانه مگس میوه در تله‌های نصب شده، (۲ تا ٣ عدد)، انجام طعمه‌پاشی با تهیه محلول شامل پروتئین هیدرولیزات به میزان ۳ الی ۵ لیتر+حشره‌کش مالاتیون ۲۰۰ سی‌سی در ۱۰۰ لیتر آب با استفاده از سمپاش ۲۰ لیتری با پاشش قطرات درشت محلول به صورت یک ردیف در میان روی تنه و شاخ و برگ (بدون میوه) و شکار روزانه بیشتر از ۳ عدد، انجام کاور اسپری (مه‌پاشی) با سموم توصیه شده نظیر مالاتیون یا دیپترکس با رعایت حداقل ۲۰ روز قبل از برداشت میوه در دستور کار این باغ قرار گرفته بود.

توصیه‌های فنی درخصوص نحوه خسارت لاروی این حشره در میوه‌های آلوده شامل: نحوه خسارت منجمله لهیدگی میوه و ریزش زودتر از موعد میوه و معدوم کردن این میوه‌ها و انتقال سریع از باغ، ارائه و در پایان به سوالات باغداران توسط مسوول مرکز پاسخ داده شد.