کشاورزی مدرن و تاثیر آن بر محیط زیست

به گزارش DA1news: کشاورزی منبع مهمی برای امرار معاش است. با این حال، روش های آبیاری مدرن تا حد زیادی بر محیط زیست تأثیر می گذارد. در این مقاله به بررسی کشاورزی مدرن و تاثیر آن بر محیط زیست می پردازیم. این موضوع در آماده سازی امتحانات رقابتی مانند UPSC، SSC و خدمات دولتی بسیار مفید است.

کشاورزی منبع مهمی برای امرار معاش است زیرا فرآیند تولید غذا، خوراک، فیبر و بسیاری دیگر از محصولات مورد نظر از طریق کشت گیاهان و پرورش حیوانات اهلی (دام) است. این هنر مدیریت رشد گیاهان و حیوانات برای استفاده انسان است. بیایید مطالعه کنیم که چگونه توسعه در تکنیک های کشاورزی بر محیط زیست و اکوسیستم تأثیر گذاشته است.

کشاورزی مدرن چیست؟

کشاورزی مدرن رویکردی در حال تکامل برای نوآوری‌های کشاورزی و شیوه‌های کشاورزی است که به کشاورزان کمک می‌کند تا کارایی را افزایش دهند و تعداد منابع طبیعی مانند آب، زمین و انرژی لازم برای تامین نیازهای غذا، سوخت و فیبر جهان را کاهش دهند. تجارت کشاورزی، کشاورزی فشرده، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار نام‌های دیگر کشاورزی مدرن هستند.

تأثیر کشاورزی مدرن بر محیط زیست

همانطور که می دانیم کشاورزی مدرن مقرون به صرفه بودن مواد غذایی ما را بهبود می بخشد، عرضه غذا را افزایش می دهد، ایمنی غذا را تضمین می کند، پایداری را افزایش می دهد و همچنین سوخت های زیستی بیشتری تولید می کند. اما در عین حال، به مشکلات زیست محیطی نیز منجر می شود، زیرا مبتنی بر تکنیک با ورودی-بالا خروجی با استفاده از دانه های هیبریدی از انواع پرمحصول و آب آبیاری فراوان، کودها و آفت کش ها است. اثرات کشاورزی مدرن بر محیط زیست در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

فرسایش خاک

خاک حاصلخیز بالای زمین کشاورزی به دلیل تامین آب بیش از حد حذف می شود. این منجر به از بین رفتن خاک غنی از مواد مغذی می شود که بهره وری را با مشکل مواجه می کند. همچنین باعث گرم شدن کره زمین می شود زیرا گل و لای توده های آبی باعث آزاد شدن کربن خاک از ذرات آلی ذرات می شود.

آلودگی آب های زیرزمینی

آب های زیرزمینی یکی از منابع مهم آب برای آبیاری است. از مزارع کشاورزی، کودهای نیتروژن دار به خاک نفوذ می کنند و در نهایت آب های زیرزمینی را آلوده می کنند. هنگامی که سطح نیترات آب های زیرزمینی از 25 میلی گرم در لیتر فراتر رود، می توانند یک خطر جدی برای سلامتی به نام “سندرم بچه آبی” ایجاد کنند که بیشتر نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی منجر به مرگ آنها می شود.

ورود آب و شوری

شوری خاک یکی از دلایل پایین بودن بهره وری فقط به دلیل مدیریت نادرست زهکشی مزرعه است. در این شرایط، ریشه گیاهان هوای کافی را به تنفس نمی‌رساند و منجر به عملکرد کم محصول و همچنین مقاومت مکانیکی پایین می‌شود.

اوتروفیکاسیون

به اضافه کردن مواد مصنوعی یا غیر مصنوعی مانند نیترات و فسفات از طریق کودها یا فاضلاب به یک سیستم آب شیرین اشاره دارد. منجر به افزایش بهره وری اولیه بدنه آبی یا “شکوفایی” فیتوپلانکتون می شود.

استفاده بیش از حد از کودهایی که از نیتروژن و فسفر تشکیل شده اند منجر به تغذیه بیش از حد دریاچه ها / توده های آبی می شود و منجر به پدیده اوتروفیکاسیون می شود (EU = بیشتر، trophication = تغذیه).

استفاده بیش از حد از آفت کش ها

آفت کش های زیادی وجود دارد که برای از بین بردن آفات و افزایش تولید محصولات زراعی استفاده می شود. پیش از این از آرسنیک، گوگرد، سرب و جیوه برای از بین بردن آفات استفاده می شد. به عنوان مثال- از آفت کش های حاوی دی کلرو دی فنیل تری کلرواتان (DDT) استفاده شد، اما متأسفانه، آفات مفید را نیز هدف قرار داد. مهمتر از همه، بسیاری از آفت کش ها غیرقابل تجزیه زیستی هستند، که همچنین به زنجیره های غذایی که برای انسان مضر هستند، مرتبط هستند.

اهمیت نسبی کشاورزی از آغاز صنعتی شدن به طور پیوسته کاهش یافته است و در سال 2006 – برای اولین بار در تاریخ – بخش خدمات به عنوان بخش اقتصادی که بیشترین افراد را در سراسر جهان استخدام می کند، از کشاورزی پیشی گرفت. اما فراموش می کنیم که اگر برای زنده ماندن به غذا نیاز داریم، پس به کشاورزی نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *