کشاورزان اردبیل مراقب بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی باشند

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به شیوع بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی به کشاورزان توصیه کرد ضمن مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، این بیماری را در مزارع خود کنترل کنند.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news، یحیی آذرمی اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر و پیش‌بینی تداوم بارندگی‌ها، شرایط اقلیمی را برای بیماری خطرناک سفیدک دروغی سیب زمینی مساعد کرده و علایم اولیه این بیماری در برخی از مزارع مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه ماه‌های خرداد و تیر حساس‌ترین زمان برای شیوع این بیماری و خسارت به مزارع است، به کشاورزان توصیه کرد ضمن بازدیدهای منظم از مزارع، در صورت مشاهده علایم سوختگی شاخ و برگ سیب زمینی مخصوصا در مناطق مرطوب استان با مشورت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، نسبت به انتخاب سموم قارچ‌کش مناسب و کنترل به‌موقع بیماری مذکور اقدام کنند.

بیماری سفیدک کرکی داخلی یا دروغی (بلایت دیررس) سیب زمینی (Late Blight of Potato) با نام علمی Phytophthora infestans (Mont.) de Bary در اوایل سال ۱۸۳۰ دیده شد و در سال ۱۸۴۵ در اروپا همه جاگیر گردید به طوری که در ایرلند منجر به قحطی معروف ایرلندی شد. در ایران این بیماری روی گوجه فرنگی سیب زمینی و بادمجان در مناطق سواحل دریای خزر دزفول،خوی و اردبیل و مرکزی شیوع دارد.

شرایط مناسب برای توسعه بیماری آب و هوای سرد و مرطوب بوده و قارچ تولید تعداد زیادی اسپورانژ نموده و بوسیله باد منتشر شده که مستقیماً جوانه زده و سبب آلودگی می‌شود.

دمای بالای ۱۳ درجه سانتیگراد و رطوبت کمتر از ۱۰۰ درصد و اگر دما ۱۳ درجه سانتی گراد و رطوبت ۱۰۰ درصد باشد. قارچ تولید زئوسپور کرده که به‌وسیله باران منتقل شده و موجب توسعه شدید بیماری در مزرعه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امروز همچنین گفت: بازدیدها و گزارش‌های واصله حاکی از مشاهده جمعیت نسبتاً بالای پوره‌های سن گندم در اغلب مزارع گندم و جو آبی و دیم استان به‌ویژه شهرستان‌های مناطق مرکزی و جنوبی شامل اردبیل ، نیر ، نمین ، سرعین ، مشگین‌شهر ، کوثر و خلخال است.

آذرمی به کشاورزان توصیه کرد ضمن بازدیدهای روزانه از مزارع خود با مراجعه به مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهادکشاورزی تابعه و مشاوره با کارشناسان مربوطه، نسبت به اجرای عملیات مبارزه همگانی مطابق توصیه کارشناسان اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *