کاهش ۲۷ درصدی ورودی آب به سدهای مهم و بزرگ کشور

پایگاه خبری DA1news: وضعیت سدهای مهم و بزرگ کشور در هفت روز ابتدای سال آبی جدید (ابتدای مهر ۱۴۰۳ تا آخر شهریور ۱۴۰۴) نشان از آن دارد که ورودی آب به آنها با کاهش ۲۷ درصدی همراه شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سال آبی جدید در حالی روزهای نخستین خود را سپری می‌کند که هنوز برخی نقاط کشور همچنان از نظر بارشی وضعیت مناسبی ندارند.

چندی پیش هم فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفته بود که شروع سال آبی جدید با خشکی همراه خواهد بود. اکنون نیز تازه‌ترین گزارش دفتر داده‌ها و اطلاعات آب کشور نشان از آن دارد که سدهای کشور شروع سال آبی خوبی نداشته‌اند.

براین‌اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۳) تا هفتم مهر تنها ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای مهم و بزرگ کشور شده است. این در حالی است که سال گذشته آبی و در همین بازه زمانی میزان آبی که وارد سدها شده بوده ۲۶۰ میلیون مترمکعب بود که کاهش ۲۷ درصدی ورودی‌های امسال را نشان می‌دهد.

چه میزان آب از سدها تاکنون خارج شده

میزان خروج آب از سدهای مهم و بزرگ کشور هم برای مصارف مختلف از ابتدای سال آبی تا هفتم مهر ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب خارج شده است.

سال گذشته آبی و در همین بازه زمانی آن میزان خروج آب از سدها ۶۷۰ میلیون مترمکعب بوده که رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. حجم آب ذخیره شده در سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم مهر ۲۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب است.

سال گذشته در همین بازه زمانی حجم آب موجود در سدها ۲۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب بوده است. میزان حجم آب موجود در سدها امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۲ درصد مثبت است. همچنین سدهای مهم و بزرگ کشور با ۴۷ درصد پرشدگی وارد سال آبی جدید شده‌اند.

منبع: ایرنا