کاهش میانگین ۴۰ درصد مصرف آب با هوشمندسازی نهالستان‌های منابع طبیعی

پایگاه خبری Da1news: هوشمندسازی آبیاری نهالستان‌های منابع طبیعی کشور به طور متوسط ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این مطلب گفت: بررسی‌های طرح استفاده از فناوری‌های هوشمند در نهالستان‌های منابع طبیعی کشور انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است این طرح در استان البرز به صورت پایلوت اجرا شود و در صورتی که نتیجه آن قابل قبول باشد در فاز نخست در برخی استان‌های دیگر اجرا خواهد شد.

حمیدرضا سلیمانی افزود: موضوع استفاده از فناوری‌های هوشمند آبیاری در نهالستان‌های این سازمان با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان که به منظور مدیریت منابع آبی در اسفند سال گذشته مطرح شد و با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و ضرورت افزایش تولید نهال، می‌طلبد که نهالستان‌ها فعال‌تر و به فناوری‌های نوین و هوشمند آبیاری مجهز شوند.

وی اظهار داشت: به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور و چالش‌های مربوط به آن لازم است در عرصه مدیریت منابع آبی در نهالستان‌های کشور بازنگری و بازبینی صورت گیرد.

سلیمانی افزود: برای بکارگیری فناوری‌های هوشمند آبیاری در نهالستان‌های جنگلی، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی کرده‌ایم که اساس کار این فناوری در این شرکت‌ها بیشتر روی دو مولفه مدیریت تبخیر- تعرق گیاه و رطوبت خاک تمرکز دارند.

وی با بیان این که آبیاری هوشمند به طور عمده براساس اندازه‌گیری این دو مولفه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پارامترهای محیطی دیگری نیز مانند دما اندازه‌گیری می‌شود و در نهایت هدف این است که آب براساس نیاز واقعی و در زمان مناسب در اختیار گیاه قرار گیرد.

سلیمانی در همین حال ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال عقد قرارداد برای اجرایی شدن این طرح در استان البرز صورت گیرد و طرح بعدی در ایلام انجام شود.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که عملیاتی کردن طرح استفاده از فناوری‌های هوشمند آبیاری هزینه‌بر است، گفت: هزینه‌های این طرح در قیاس با صرفه‌جویی آبی و مدیریت آب در نهالستان‌ها در شرایط کم آبی، معنی‌دار است.

وی ادامه داد: هزینه‌های اجرایی طرح‌های پایلوت در البرز و ایلام از محل اعتبارات سازمان منابع طبیعی تامین می‌شود و در بحث کلان و عمومیت بخشیدن این طرح به سایر نهالستان‌ها از طریق حمایت‌های مالی صنایع و حامیان پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده خواهیم کرد.

سلیمانی توضیح داد: در طرح استفاده از فناوری‌های هوشمند در نهالستان‌ها از چند فناوری از جمله اینترنت اشیا در کنار سایر فناوری‌های کاربردی بهره خواهیم برد.

وی مدیریت آبیاری بهینه، رشد مناسب نهال‌ها، افزایش بهره‌وری و کیفیت نهال تولید شده و استفاده بهینه از منابع غذایی خاک را از مزیت‌های استفاده از فناوری‌های هوشمند برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *