چشم انداز کشاورزی 2024؛ نقش فزاینده هند و کاهش نقش چین

پایگاه خبریDA1news:  این گزارش روندهای محرک‌های عرضه و تقاضای کالاهای کشاورزی را تحلیل می‌کند، تغییرات در مکان‌های تولید و مصرف را پیش‌بینی می‌کند، و تغییرات حاصل را در الگوهای تجارت بین‌المللی کشاورزی ارزیابی می‌کند.
به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، بر اساس چشم انداز کشاورزی 2024 OECD-FAO، اقتصادهای نوظهور به طور فزاینده ای تحولات بازار کشاورزی جهانی را در 20 سال گذشته هدایت کرده اند و پیش بینی می شود که این روند در دهه آینده ادامه یابد، اما با تغییرات منطقه ای مرتبط با تغییر جمعیت شناسی و ثروت اقتصادی جدید. 2033 توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در جولای 2024 منتشر شد.

تغییر قابل توجهی که در دهه آینده انتظار می رود، نقش فزاینده هند، آسیای جنوب شرقی و جنوب صحرای آفریقا و کاهش نقش چین است. در حالی که چین در دهه گذشته 28 درصد از رشد مصرف جهانی کشاورزی و شیلات را به خود اختصاص داده است، پیش‌بینی می‌شود که سهم این کشور از تقاضای اضافی در دهه آینده به 11 درصد کاهش یابد که نه تنها به کاهش جمعیت و رشد آهسته درآمد نسبت داده می‌شود. بلکه برای تثبیت الگوهای تغذیه.

پیش‌بینی می‌شود که هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی 31 درصد از رشد مصرف جهانی را تا سال 2033 به خود اختصاص دهند که ناشی از رشد جمعیت شهری و ثروت روزافزون است. در میان مناطق عمدتاً کم درآمد، پیش‌بینی می‌شود که کشورهای جنوب صحرای آفریقا سهم قابل توجهی از مصرف جهانی اضافی (18 درصد) داشته باشد، که در درجه اول به دلیل تقاضای غذا بر اساس رشد جمعیت است.

انتظار می رود تقاضای کشاورزی و شیلات افزایش یابد
پیش‌بینی می‌شود که کل مصرف کشاورزی و شیلات (به عنوان غذا، خوراک، سوخت و سایر مواد خام صنعتی) سالانه 1.1 درصد در دهه آینده رشد کند و تقریباً تمام مصرف اضافی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​رخ دهد. . انتظار می رود کالری دریافتی غذا در کشورهای با درآمد متوسط ​​7 درصد افزایش یابد که عمدتاً به دلیل مصرف بیشتر مواد اولیه، محصولات دامی و چربی است. کالری دریافتی در کشورهای کم درآمد 4 درصد رشد خواهد کرد که برای دستیابی به هدف توسعه پایدار که گرسنگی صفر تا سال 2030 است، بسیار کند خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید محصولات زراعی عمدتاً ناشی از افزایش بهره‌وری در زمین‌های موجود باشد تا گسترش سطح زیر کشت، که منجر به کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) کشاورزی می‌شود. به طور مشابه، انتظار می رود که بخش قابل توجهی از رشد تولید دام و ماهی ناشی از بهبود بهره وری باشد، اگرچه گسترش گله نیز به رشد تولید کمک خواهد کرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که انتشار مستقیم از کشاورزی در طول دوره پیش‌بینی 5 درصد افزایش یابد.

سناریوی کاهش تلفات غذایی به نصف
چشم انداز امسال سناریویی را نشان می دهد که تأثیر نصف کردن تلفات مواد غذایی در طول زنجیره تامین و ضایعات مواد غذایی در سطح خرده فروشی و مصرف کننده تا سال 2030 را شبیه سازی می کند. کشورها بدون توجه به سطح درآمد همچنین پیش‌بینی می‌کند که قیمت مواد غذایی کاهش پیدا کند و در نتیجه مصرف غذا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​به ترتیب به میزان 10 درصد و 6 درصد افزایش یابد و به طور بالقوه تعداد افراد دچار سوءتغذیه 153 میلیون (-26 درصد) تا سال 2030 کاهش یابد. در حالی که این سناریو مزایای بالقوه را برای مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست نشان می‌دهد، به چالش‌هایی برای تولیدکنندگان نیز اشاره می‌کند، زیرا قیمت‌های پایین‌تر تولیدکننده و کاهش تولید به‌طور قابل‌توجهی بر معیشت آنها تأثیر می‌گذارد.

همانند نسخه‌های قبلی، Outlook پیش‌بینی‌های دهه‌ای را برای غلات، دانه‌های روغنی، روغن‌های گیاهی، شکر، گوشت، ماهی، محصولات لبنی و همچنین پنبه، ریشه‌ها و غده‌ها، حبوبات، موز و میوه‌های گرمسیری و سوخت‌های زیستی ارائه می‌دهد. پیش‌بینی‌های بازار پایه‌ای برای شاخص‌های تغذیه و انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشاورزی هستند.

 

ترجمه: مجید میری