پاکاری: برداشت ۳۴۵هزار تن گندم در استان فارس/برداشت تا شهریورماه ادامه دارد

پایگاه خبری DA1news: گونه‌های سردسیری غلات مانند گندم، جو در فصل پاییز و اوایل بهار کشت می شود و‌ در اواسط تا اواخر تابستان برداشت می‌شوند.

گندم اصلی ترین منبع کالری پروتئین انسان است و ویژگی مهم این گیاه، قابل کشت بودن آن در شرایط متنوع آب و هوایی است.
در این میان گندم در میان غلات ارزش بالای برخوردار است که در کشور ما خصوصا استان فارس به صورت کشت دیم و آبی در نقاط مختلف این استان مورد استقبال کشاورزان قرار می گیرد.

سرویس خبری /خديجه غضنفری: خبرنگار ما در این باره با توجه به فصل برداشت گندم گفتگویی اختصاصی با سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در خصوص سطح زیر کشت و تولید گندم دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مجید پاکاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار با اشاره به برداشت گندم در سطح مزارع استان فارس از فروردین ۱۴۰۳ تا ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ گفت: با توجه به تنوع اقلیمی در سطح استان فارس برداشت گندم تا شهریورماه در فارس ادامه خواهد داشت.

*بالغ بر ۴۳۴هزارهکتار سطح زیر کشت گندم در استان فارس

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس سطح زیر کشت گندم در استان فارس را بالغ بر ۴۳۴هزارهکتار عنوان کرد و ادامه داد: از این سهم بالغ بر ۲۸۷هزار هکتار را کشت آبی و بیش از ۱۴۷هزار هکتار را کشت گندم به‌صورت‌ دیم شامل می شود.

*۳۵۷هزارو ۵۷۶ هکتارمیزان سطح قابل برداشت گندم در سطح استان فارس

پاکاری میزان سطح قابل برداشت گندم در سطح استان فارس را بالغ بر ۳۵۷هزارو 576 هکتار دانست .

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در پاییز سال گذشته ،افزود: سطح زیر کشت اراضی خصوصا در دیم زار دچار مشکل شده و همچنین سطح برداشت گندم به ۳۵۷هزار و ۵۷۶ هکتار کاهش پیدا کرده است به گونه ای که سطح برداشت شده در مزارع آبی در حال حاضر سطوح آبی بر ۹۹ هزارو ۳۰۸هکتار است و در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۶ هزارو ۳۹۳هکتار است .

*۲۴هزارو ۲۹۰هکتار برداشت گندم در اراضی دیم در فارس تاکنون
پاکاری اضافه کرد: در اراضی دیم سطح برداشت گندم کشت درمدت مشابه سال گذشته ۵۴هزار و ۹۵۱ هکتار بوده که امسال تاکنون ۲۴ هزارو ۲۹۰هکتار بوده است و دلیل کاهش برداشت گندم خصوصا در مناطق جنوبی فارس هم تاثیر کاهش بارندگی ها در سال گذشته است.

*میانگین عملکرد امسال گندم درمزارع آبی بیش از ۳هزار و ۷۶۲ کیلوگرم در هکتار

وی با بيان اينكه میانگین عملکرد امسال گندم درمزارع آبی بیش از ۳هزار و ۷۶۲ کیلوگرم در هکتار است و در شرایط دیم تقریبا ۵۵۸کیلوگرم درهکتار می باشد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس میزان تولید گندم آبی و دیم در اراضی برداشت شده تاکنون در اراضی آبی بالغ بر۳۹۴ هزارو ۲۰۱ تن است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان فارس مطرح کرد :در شهرستان‌های مرودشت،زرقان ،بیضا و شهرستان شمالی استان فارس هنوز برداشت گندم صورت نگرفته است.
*در حال برداشت گندم در شهرستان های خنج،جویم، اوز، جهرم -فسا-داراب-کازرون-رستم

برداشت گندم در شهرستان های خنج،جویم، اوز، جهرم -فسا-داراب-کازرون-رستم-ممسنی-کوه چنار- فیروزاباد-خفر -فراشبند و زرین دشت در حال انجام است.

*برداشت گندم تا شهریورماه امسال در سطح مزارع استان فارس

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: در ماه‌های آینده برداشت گندم تا شهریورماه امسال در سطح مزارع استان فارس ادامه خواهد داشت.