همکاری‌های فنی و پژوهشی ایران و تاجیکستان توسعه می یاید

پایگاه خبری DA1news: نشست مشترک مدیران ارشد آب و خاک دو کشور ایران و تاجیکستان با هدف توسعه همکاری‌های علمی و فنی برگزار شد در مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، نشست مشترک مدیران ارشد حوزه آب و خاک دو کشور ایران و تاجیکستان با هدف با هدف توسعه همکاری‌های علمی و فنی میان دو کشور در محل مؤسسه تحقیقات خاک و آب برگزار گردید.

در آغاز این نشست هادی اسدی رحمانی رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب، ضمن ابراز خرسندی از حضور هیأت تاجیکستانی، به سابقه و فعالیت‌های گسترده مؤسسه در حوزه آب و خاک اشاره کرد. وی با بیان اینکه این مؤسسه با قدمت بیش از 70 سال، نقش مهمی در توسعه علمی و اجرایی حوزه‌های خاک‌شناسی و مدیریت منابع آب داشته است، ابراز امیدواری کرد که این جلسه بتواند زمینه‌ساز همکاری‌های علمی و عملی گسترده‌تری بین دو کشور باشد.
در ادامه، بهرام غفورزاده مدیرکل آژانس آبیاری و احیای اراضی تاجیکستان، از برگزاری این نشست ابراز رضایت کرده و اظهار داشت که علاقه‌مندی این هیأت تاجیکستانی در زمینه‌های آبیاری، زهکشی، تسطیح زمین و تجاری‌سازی پروژه‌های کشاورزی است. وی همچنین بر ضرورت آشنایی با ظرفیت‌های تحقیقاتی ایران تأکید کرد و خواستار گسترش همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه شد.
بحراله ظهورزاده معاون آژانس آبیاری و احیای اراضی تاجیکستان، با اشاره به تأثیرات تغییرات اقلیمی و اهمیت امنیت غذایی، هدف اساسی این نشست را بهبود ساختار آبیاری و مدیریت بهینه منابع آبی کشور تاجیکستان عنوان کرد. وی ابراز امیدواری کرد که این نشست به تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فنی و پژوهشی منجر شود.
در بخش دیگری از این دیدار، روسای بخش‌های تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات خاک و آب به ارائه گزارشی از دستاوردهای حوزه‌های تخصصی مربوطه پرداختند. در پایان این نشست، هیأت تاجیکستانی از آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، فناوری کود و آزمایشگاه بیولوژی خاک بازدید کردند. در این بازدید، کریم شهبازی، رئیس بخش آزمایشگاه‌ها و احمد اصغرزاده، رئیس بخش تحقیقات بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، نقش و اهمیت آزمایشگاه‌ها را در تحقیقات پیشرفته این موسسه را توضیح دادند.
گفتنی است این نشست روز شنبه 7 مهر 1403 با حضور مدیران بخش دولتی و نماینده بخش خصوصی شرکت مگاپلاست تاجیکستان، مسئول روابط بین الملل معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و همچنین ریاست، معاونین و روسای بخش های تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد. این دیدار با هدف تقویت همکاری‌های علمی و اجرایی میان دو کشور در حوزه‌های آب و خاک به‌ویژه مدیریت منابع آبی و اصلاح اراضی صورت گرفت.