نهال استاندارد؛ گام اول به سمت کشاورزی دانش محور

پایگاه خبری DA1news: هفتمین نمایشگاه بین المللی آیفارم تهران با هدف بکارگیری «نهال استاندارد» دومین روز خود را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی، دومین روز از برپایی هفتمین نمایشگاه بین المللی آیفارم تهران با برگزاری کارگاه آموزشی نهال استاندارد به همت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان تات به کار خود ادامه داد.

حضور کشاورزان پیشرو، تولیدکنندگان، بهره برداران در دومین روز از برپایی نمایشگاه و در غرفه شرکت های تولیدکننده و تهیه کننده بذور و مراکز تکثیر نهال اهمیت مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی در این خصوص را در بهبود تولیدات باغی صحه می گذارد.

نهال مهم‌ترین نهاده در باغبانی

به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی، در دومین روز از هفتمین نمایشگاه آیفارم، کارگاه آموزشی نهال استاندارد با سخنرانی رضا ضرغامی و زارع اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

ضرغامی در ابتدای سخنان خود به اهمیت استفاده از نهال استاندارد در تولیدات باغی پرداخت و گفت: فناوری کشت بافت و سلول و ریز ازدیادی در طی سه دهه اخیر توانسته است تحولات چشمگیری را در توسعه کشاورزی از طریق تولید مواد گیاهی سالم و اصیل ایفا نماید. با استفاده از این فناوری می‌توان گیاه/نهال‌های سالم ، اصیل و یکنواخت را به منظور توسعه و نوسازی مزارع/باغ‌های تجاری تولید و عملکرد را در واحد سطح را نیز افزایش داد.

وی افزود: بخش تحقیقات کشت بافت و سلول پژوهشگاه در سه شاخه ریزازدیادی، سالم سازی ،دابلد هاپلوئیدی و اصلاح معکوس فعالیت دارد.

ضرغامی گفت: نهال مهم‌ترین نهاده در باغبانی است و سلامت نهال یکی از مهم‌ترین فاکتورهای در توسعه و مدیریت باغات مدرن محسوب می‌شود. عدم تامین هسته‌های اولیه سالم، عدم تولید نهال استاندارد، نبود باغات استاندارد تولیدی و در انتها عدم عرضه محصولات باغی سالم باعث کاهش عملکرد باغات در کشور می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در محوریت این امر خطیر طی همکاری با موسسات تحقیقات گیاه‌پزشکی، باغبانی، ثبت و گواهی نهال و بذر و سایر تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی در تامین هسته‌های اولیه سالم و اصیل گیاهان الویت‌دار باغی از جمله انجیر، انگور، انار، زعفران، مرکبات و ارقام بومی باغی، تکثیر انبوه مواد گیاهی، ایجاد و مدیریت باغ‌های مادری استاندارد، تولید نهال استاندارد گواهی‌شده و ایجاد باغ‌های استاندارد تولیدی در راستای تامین نهال سالم برای باغداران و تولیدکنندگان نقش موثری را ایفا می‌نماید.

 

ضرغامی در توضیح مهمترین اهداف این کلان پروژه گفت:، مهمترین اهداف این کلان پروژه نوسازی و اصلاح 30 درصد باغات کشور می‌باشد که 31 میلیارد دلار در سال اثر بخشی و افزایش بهره‌‌وری و تولید در کشور به دنبال دارد.

مجتمع بیوتکنولوژی  رعنا و تکثیر نهال خرما

حضور مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا یکی از بزرگترین مراکز تکثیر نهال خرما در هفتمین نمایشگاه بین المللی آیفارم تهران فرصتی به ما دست داد که گزارشی از تولیدات این مجتمع  تهیه کنیم.

به گزارش خبرنگار ما، به گفته مسئولان غرفه، مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا یکی از بزرگترین مراکز تکثیر نهال خرما در جهان است و انتقال فناوری تکثیر نهال گردوی خود ریشه زا نیز از دیگر دستاوردهای این مجتمع است.

براساس این گزارش، شرکت رعنا از سال ۱۳۷۲ تأسیس و اولین و بزرگ‌ترین شرکت زیست فناوری گیاهی در ایران محسوب می شود که با بیش از ۳۲ سال تجربه در زمینه تکثیر نهال های مثمره و غیر مثمره در مقیاس انبوه و با استفاده از پیشرفته ترین روش های کشت بافت به تولید نهال اشتغال دارد.

محصولات این مجتمع به کشورهای عراق، کویت، قطر، امارات، اردن، لبنان و سودان صادر می شود.

مسئول غرفه این شرکت گفت: امکان معرفی سریع گونه‌های کمیاب، تولید و دسترسی به نهال عاری از بیماری، امکان نگهداری بلند‌مدت از نمونه های ارزشمند گیاهی و افزایش بهره وری محصولات، از امتیازات و توانمندیهای این مجتمع می باشد.

 

راندمان بالا با استفاده نهال استاندارد خرما

سلمان سیاحی یکی از کشاورزان پیشرو در شهرستان اهواز است که در تولید خرما فعالیت دارد.

به گارش اخبار روزانه کشاورزی، سلمان سیاحی که به همراه دو برادر خود در نمایشگاه آیفارم شرکت کرده بود در خصوص استفاده از نهال مرغوب و استاندارد خرما در نخلستان خانوادگی خود گفت: ما در نخلستان خانوادگی که در سلیمانیه اهواز همواره سعی داریم که از آخرین دستاوردهای تحقیقی و علمی در تولید خرما را بکار ببریم و استفاده از نهال مرغوب و استاندارد یکی از عوامل اصلی تولید و بهره ری بالاست.

سیاحی گفت: در دنیای امروز استفاده و حرکت به سمت کشاورزی دانش محور، مهمترین اصل در بهبود تولید، راندمان بالا و تجارت موفق محسوب می شود و ما توانسته ایم با بکارگیری آخرین دستاوردهای علمی در تولید خرما، محصولات و تولیدات خودمان را در سطح کشور و همچنین در امر صادرات به موفقیت های خوبی برسیم.

ادامه گفت و گو با سلمان سیاحی را در ویدئو زیر ببنید: