نقش بی‌بدیل عشایر در تامین امنیت غذایی کشور

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر کشور با تامین ۲۵ درصد از گوشت قرمز و پروتئین دامی کشور، نقش بی‌بدیلی در تامین امنیت غذایی کشور به عهده دارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، عباس پاپی‌زاده در مراسم مشترک ایران و بولیوی در حوزه اقوام و عشایر اظهار داشت: عشایر ایران با یک میلیون ۱۱۵ هزار نفر جمعیت، ۶۵۶ ایل و طایفه، شیوه زندگیِ دامداری مبتنی بر کوچ دارند و سالانه حداقل دو بار، برای دسترسی دام به علوفه مرتعی تازه، از طریق کوچ‌راه‌های تاریخی، بین مناطق سردسیر و گرمسیر کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر ایران در ۵۹ درصد از فضای جغرافیایی کشور دارای قلمرو هستند و از ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور را بهره‌برداری می کنند، دارای ۲۸ میلیون رأس دام هستند به طوری که ۲۵ درصد از گوشت قرمز و پروتئین دامی کشور را تأمین می‌کنند و نقش بی‌بدیلی در تامین امنیت غذایی کشور به عهده دارند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: علاوه بر آن، عشایر ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند. بافت و ساخت این صنعت- هنر عشایری، متکی بر فرهنگ، هنر، ذوق و خلاقیت زنان و دختران عشایر است و به عنوان گنجینه‌های ارزشمند میراث معنوی؛ طنین‌انداز سبک زندگی اصیل، پژواک درد و رنج، شادی و شعف‌ها و روایت‌گر هزاران سال شیوه زندگی در سازگاری با طبیعت است که هنوز هم می‌تواند به عنوان شناسنامه هویتی ‌بخش زیادی از ملت فرهنگ‌دوست و فرهیخته ایران قابل اتکا و ارزش‌آفرین باشد.

این مقام مسوول با بیان این که عشایر کوچنده ایران به عنوان یک جامعه تولیدکننده، واجد ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی ارزشمندی هستند، گفت: کشور ایران با پیشینه تاریخی چندهزار ساله، جایگاه والایی در تاریخ، تمدن، فرهنگ، هنر و ادبیات جهانی دارد و ایران تمدن‌ساز، از ابتدای تاریخ پرفراز و نشیب خود تاکنون، کشوری متشکل از اقوام و عشایر، با ریشه‌های فرهنگی- اجتماعی مشترک و وحدت‌بخش بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در کشورهای مختلف جهان جوامع قومی و بومی متحرک زیادی، به اشکال و اسامی مختلف زندگی می‌کنند و عشایر کوچنده ایران نیز به عنوان یک جامعه تولیدکننده، واجد ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی ارزشمندی هستند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که اقوام و عشایر ایران، میراث‌داران، حافظان و حاملان فرهنگ و ارزش‌های اصیل ملی، اسلامی، قومی و محلی ایران زمین هستند، گفت: عشایر کشور از نظر سیاسی نیز قوام‌بخش صلابت و استقلال ملی، از نظر نظامی پاسداران سلحشور مرزها، از نظر اجتماعی پشتوانه هویت فرهنگی، از نظر اقتصادی مؤثر در تأمین امنیت غذایی، دوستدار منابع طبیعی، سازگار با محیط زیست و به صفات ارجمندی همچون غیرت، رشادت، شجاعت، سلحشوری، ایثار، وفاداری و از جانگذشتگی مشهور هستند.

وی با اشاره به این که عشایر غیور در طول تاریخ انسان‌های بزرگ و تاریخ ساز زیادی را به ایران و جهان تقدیم کرده اند، بیان داشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، چهره جهانی عرصه مقاومت و استکبارستیزی، فرزند رشید عشایر، سید و سالار بیش از ۱۱ هزار شهید والامقام عشایر کشور و سمبل جاودان شجاعت، ایستادگی و مبارزه با تروریسم جهانی است و در این راه نیز جان عزیزاش را تقدیم آزادی ملتها و عدالت خواهان ایران و جهان کرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در راستای تحقق آرمان‌های عدالت‌خواهانه و سیاست‌های محرومیت‌زدایی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تامین نیازهای کلیه اقشار جامعه، در زمینه رسیدگی به امور دامداران متحرک عشایری نیز، نظام خدمات‌رسانی متحرک بسیار مؤثر و خلاقانه ابداع و با همکاری بخش خصوصی بکار گرفته شد و در طول ۴ دهه گذشته تاکنون که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، خدمات مورد نیاز عشایر در مناطق سردسیر و گرمسیر و حتی در حین کوچ به آنها ارائه می‌شود که می‌تواند به عنوان یک الگوی مدیریت و تجربه خدمات‌رسانی به اجتماعات کوچک‌مقیاس و متحرک در جوامع مشابه در سایر کشورها بکار گرفته شود.

پاپی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: جمهوری چندملیتی بولیوی به عنوان یکی از کشورهای مهم در آمریکای جنوبی، در زمینه‌های اجتماعی – فرهنگی و مبارزه با استکبار و بی‌عدالتی با جمهوری اسلامی ایران دارای وجوه اشتراک زیادی است و همانند ایران، ملتی چند فرهنگی با اقوام و گروه‌های بومی متعدد است که در قالب کشوری با ظرفیت‌های فرهنگی بالا وحدت یافته‌اند و استقلال سیاسی خود را قوام و دوام داده است.

وی گفت: ما در ایران تنوع فرهنگی اقوام را به “رنگواره‌های همرنگ” تشبیه می‌کنیم که زیبنده تعدد قومی و فرهنگی وحدت‌بخش کشور بولیوی نیز می‌باشد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در پایان ابراز امیدواری کرد: این مراسم به عنوان نقطه آغازی برای توسعه روابط اجتماعی – اقتصادی، تبادل تجارب، دانش و تداوم همکاری‌های بین دولت‌ها، مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد بین دو کشور و سایر کشورهای دارای جمعیت متحرک و عشایری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *