نقشه برداری هوشمند اقلیمی راهکاری برای کاهش تلفات سیل

پایگاه خبری DA1news: نقشه برداری هوشمند اقلیمی می تواند به کشاورزان در مناطق مستعد سیل کمک کند تا تلفات محصول را کاهش دهند.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، پدیده ال نینو در سال‌های 2023 تا 2024 تأثیر فاجعه‌باری بر اکثر کشورهای شرق و جنوب آفریقا داشت زیرا باعث بارندگی شدید و سیل‌های طولانی از آوریل تا می 2024 شد. در منطقه روفیجی تانزانیا، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر گزارش داد که حدود 8800 نفر تحت تاثیر قرار گرفته و 6000 نفر آواره شده اند. گزارش ها همچنین نشان می دهد که سیل باعث تخریب تولید برنج فصلی در صدها هکتار از مزارع برنج به ارزش میلیون ها دلار شده است.

رود روفیجی بزرگترین حوضه در شرق آفریقا است که شامل Kilombero، Lower-Rufiji، Luwengu و Ruaha است. در امتداد زیرحوضه های Lower-Rufiji و Kilombero، برنج عمدتاً توسط صدها تولیدکننده برنج کشت می شود که در حدود 9٪ از کل تولید برنج تانزانیا نقش دارد. با این حال، این منطقه همچنان یکی از فقیرترین مناطق در کشور است.

از آنجایی که رودخانه روفیجی پایین منطقه ای است که بارندگی های شدید از سه حوضه بالا را می گیرد، جاری شدن سیل دائماً معیشت جوامع اطراف آن را تهدید می کند.

پائولو سوله مایکل، محقق دانشگاه کشاورزی سوکوئین، می گوید: «در مناطق آسیب دیده، سیل نه تنها کشاورزان را از منابع اصلی غذا و درآمد محروم می کند، بلکه آنها را مجبور می کند تا گزینه های جایگزین را بررسی کنند. این امر ارتباط واضحی را بین اختلالات کشاورزی ناشی از سیل و ناامنی غذایی و فقر ناشی از آن در منطقه روفیجی پایین نشان می دهد.

با این حال، کشاورزان محلی سیل را با بهبود حاصلخیزی خاک مرتبط می دانند. به همین دلیل است که دشت های سیلابی اطراف رودخانه روفیجی برای کشت برنج ایده آل تلقی می شوند. برنج کاران یاد گرفته اند خود را با شرایط وفق دهند. هنگامی که این مناطق با سیل گسترده مواجه می شوند، کشاورزان به کشاورزی mlao یا «رکود» متوسل می شوند. Mlao زمانی است که در مناطقی که اخیراً سیل زده شده کاشت می کنند تا از رطوبت باقی مانده خاک استفاده کنند. این شیوه ها سود زیادی برای کشاورزان داشته است.

آقای مایکل گفت: «این گزینه در سال‌هایی که سیل به دنبال خشکسالی است و رطوبت خاک برای تأمین آب مورد نیاز محصول کافی نیست، به یک چالش تبدیل می‌شود».

علاوه بر این، کشاورزان برنج با غوطه ور شدن محصولاتشان قبل از مرحله گلدهی، عملکرد بیشتری را از دست می دهند. تلاش‌های اصلاحی برای بهبود تحمل محصولات به غوطه‌ور شدن از طریق ژن SUB1 انجام شده است. این ژن زمانی که گیاه در آب غوطه ور می شود فعال می شود و آن را غیرفعال می کند و انرژی گیاه را تا زمانی که آب سیل فرو برود حفظ می کند. با این حال شکاف های عملکرد به دلیل شیوه های ضعیف زراعی و شرایط هیدرولوژیکی رایج است.

«در روفیجی، سیل‌ها فقط بر رشد برنج تأثیر نمی‌گذارند. فلورا ماگوتی، افسر ترویج بخش مستقر در روفیجی، گفت: آنها همچنین می توانند به آب راکد منجر شوند که تا زمان برداشت ادامه دارد. برخی از کشاورزان به دلیل راکد بودن آب در مزارع برنج خود مجبور به برداشت قایق محلی به نام میتومبوی هستند تا هرچه برنج در مزارعشان باقی مانده است برداشت کنند.

آقای مایکل و همکارانش از Sentinel-1 موتور Google Earth برای مشاهده الگوی سیلاب در طول سال‌ها و فضا در زیرحوضه‌های Kilombero و Lower-Rufiji، دو حوزه حوضه آبریز عمده برنج تانزانیا استفاده کردند. این روش که به عنوان سنجش از دور نیز شناخته می شود، می تواند اطلاعاتی در مورد کاربری زمین، پوشش زمین و میزان خسارات سیل ارائه دهد. علاوه بر این، این مناطق برنج‌کاری داده‌های کافی در مورد وقوع سیل و شدت آن نداشتند که به‌عنوان ابزار پشتیبانی تصمیم‌گیری قابل توجه و مفید هستند.

نتایج مطالعه آنها نشان داد که وقوع سیل از سال 2017 تا 2022 پویا بود، اما مناطق مستعد غرقاب یا مزارع برنج آسیب دیده ثابت ماندند. مشاهدات کلیدی دیگر این است که، اگرچه این منطقه به عنوان تالاب طبقه بندی می شود، به دلیل تغییر الگوهای بارندگی و افزایش تقاضا برای برنج، زمین های بیشتری برای استفاده کشاورزی سالانه تغییر می یابد.

این وضعیت کشاورزان را در وضعیت بسیار آسیب پذیر قرار می دهد. هر چه مزارع برنج آنها به تالاب ها یا رودخانه ها نزدیک تر باشد، احتمال غرق شدن در آنها بیشتر می شود که می تواند تا 38 درصد کاهش عملکرد را به همراه داشته باشد.

این مطالعه می تواند به کشاورزان آسیب پذیر کمک کند تا در مورد چگونگی کاهش خسارت به مزارع خود تصمیم بگیرند.

ما در حال برنامه ریزی برای تهیه پوستر با استفاده از زبان کشاورزان و نقشه ها هستیم تا بتوانیم یافته های مربوط به مناطق مستعد غرق را منتشر کنیم. آقای مایکل گفت. ما با دولت محلی همکاری خواهیم کرد تا به کشاورزان برسیم.»

همچنین می تواند به تصمیم گیرندگان کمک کند تا سیاست های آگاهانه ای را برای حمایت از جوامعی که در یا اطراف آن زندگی می کنند، در مناطق سیل زده و حتی خشکسالی اجرا کنند.

آقای مایکل افزود: «یافته‌ها بسیار دقیق هستند. ما امیدواریم که مقامات محلی بیشتری بتوانند از این اطلاعات برای آماده سازی خود در برابر بلایای نه تنها در تانزانیا بلکه برای سایر کشورها نیز استفاده کنند.

علاوه بر این، این می تواند به شناسایی مناطق بالقوه برای توزیع گونه های برنج مقاوم در برابر غوطه ور شدن حامل ژن SUB1 کمک کند.

 

ترجمه: مجید میری