نخلستان‌های بوشهر در معرض تهدید آفت کرم میوه‌خوار خرما

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط دمایی، رطوبتی و کاهش نسبی دما در فروردین و فعالیت گسترده آفت کرم میوه خوار خرما در سال گذشته، احتمال شیوع و فعالیت این آفت از اواخر فروردین ماه در سطح نخلستان‌های این استان وجود دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایرنا، احمد سبحانی امروز یکشنبه افزود: آفت کرم میوه‌خوار خرما شرایط دمایی پائین را می‌پسندند به همین دلیل در زمستان ملایم فعالیت این آفت افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: هرچند سال گذشته میزان خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما اقتصادی نبود اما به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در برخی مناطق استان فعالیت آن بسیار شدید بود.

سبحانی ادامه داد: در صورتی که جمعیت کرم میوه‌خوار خرما بالاتر از آستانه خسارت اقتصادی و بیش از حد طبیعی باشد عملیات مبارزه شیمیایی باید در ابتدای فعالیت این آفت انجام شود، چون با شیوع آفت و انجام ندادن به موقع سمپاشی احتمال ریزش ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصول در مرحله اولیه تشکیل میوه وجود دارد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کرم میوه‌خوار خرما بسیار ریز و از نزدیک کلاهک وارد بافت میوه نارس می‌شود و ارتباط بین هسته میوه و کاسبرگ را قطع می‌کند و خوشه‌ها به زیر درخت می‌افتد.

وی یادآور شد: فعالیت کرم میوه‌خوار خرما موجب چروکیدگی، خشکی و تغییر رنگ میوه به رنگ قرمز می‌شود که در این حالت باغدار باید متوجه فعالیت آفت شده و مبارزه را آغاز کند.

سبحانی گفت: در سال‌هایی که فعالیت آفت کرم میوه‌خوار خرما زیاد نباشد باغداران اقدام به هیچ مبارزه‌ای با آفت نمی‌کنند و از آن بعنوان تُنُک طبیعی میوه یاد می‌شود اما در شرایطی که آفت حالت طغیانی به خود بگیرد باید کار مبارزه از سر گرفته شود.

وی افزود: باغداران در شرایط فعلی که گرده‌افشانی نخیلات در مناطق مختلف استان به پایان رسیده و میوه‌ها در مرحله حساس به آفت هستند، با حضور در باغ‌های خود نسبت به ردیابی و پایش مستمر و دقیق آفت اقدام کرده و در صورت مشاهده فعالیت آفت با مشورت کارشناسان مراکز در صورت نیاز، با استفاده از سموم مناسب و توصیه شده نسبت به انجام عملیات مبارزه اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *